Segregació escolar i pobresa infantil. Aquests són els dos principals reptes a superar que s'ha posat la consellera d'Educació, Anna Simó, amb l'objectiu de revertir el daltabaix que van suposar els mals resultats de l'informe PISA 2022, que van fer-se públics fa menys de dues setmanes. L'estudi internacional, que també té lloc a la resta de països membres de l'OCDE, va evidenciar el naufragi educatiu que s'està vivint a Catalunya en els darrers anys, amb una reculada generalitzada en competències matemàtiques, científiques i lectores, registrant alguns dels nivells més baixos de tot l'Estat espanyol. De fet, aquests resultats tan sols van ser una mostra més de la tendència viscuda al territori i que també s'ha constatat a través de les proves de competències bàsiques del 2022 i el 2023.

Amb tot aquest bagatge sobre la taula, la consellera ha comparegut aquest dilluns al Parlament, a la comissió d'Educació, per afrontar els partits polítics i explicar la valoració del Departament, així com la seva reacció prevista. De fet, aquest dimarts a la tarda el Govern celebrarà una cimera amb tots els grups de la cambra catalana —excepte la ultradreta de Vox— per fer-ne un diagnòstic conjunt i acostar posicions. Amb ells, Simó ha demanat fer un "debat permanent i en profunditat", que sigui "de país" i rigorós perquè aporti resultats tangibles.

Com a prèvia a aquesta trobada, Simó ha volgut avançar la seva valoració. La consellera ha ressaltat en diverses ocasions la "incidència negativa" que va tenir la pandèmia de la covid i el confinament sobre l'educació a tot el món, també a Catalunya. Per evidenciar-ho, ha recordat que en dues dècades de proves PISA mai la mitjana de l'OCDE havia variat tant com ho ha fet en les dues darreres avaluacions consecutives, per la qual cosa el recent informe és "únic i demolidor". Aquest és el primer informe publicat des de la crisi sanitària del 2020. "La dramàtica caiguda en rendiment suggereix un xoc negatiu que afecta molts països, i en aquest sentit la covid és un factor evident", ha subratllat, abans de matisar que la pandèmia en cap cas és "l'únic" element que explica el perillós retrocés educatiu.

Amb tot, Simó ha volgut anar més enllà i analitzar les tendències concretes que mostren els darrers estudis competencials de l'educació catalana. I s'ha mostrat optimista de cara al futur. Així, prenent en compte els resultats de les PISA, juntament amb les competències bàsiques del 2022 i el 2023, la consellera ha assenyalat que ja preveien que l'informe de l'OCDE "aniria per on ha anat", i ha afegit que amb l'evolució de tots tres estudis es constaten "evidències de recuperació". En aquest sentit, s'ha mostrat confiada que la tendència podrà mantenir aquesta línia a l'alça durant els pròxims anys. "No és wishful thinking", ha dit, utilitzant l'expressió anglesa per a pensaments il·lusoris. "Malgrat tot, ens en sortirem, tenim unes bones bases. Estic convençuda que a curt, mitjà i llarg termini podrem mirar els resultats educatius amb una mirada més positiva".

La culpa no és dels migrants

Durant la seva intervenció, la consellera també ha fet referència indirectament a les declaracions del secretari de Polítiques Educatives, Ignasi Garcia Plata, que després de saber-se els resultats de l'informe PISA va atribuir la davallada a una "sobrepresentació d'alumnat nouvingut" i en situació d’alta complexitat en els exàmens. La Conselleria ja va encarregar-se de desacreditar aquestes afirmacions, i aquí s'hi ha sumat Simó per afirmar que a Catalunya "la diferència de resultats entre l'alumnat immigrant i el nadiu no és de les majors" en comparació amb altres territoris de l'Estat, sinó que s'està a la mitjana de la Unió Europea, malgrat el recent increment notori de població de l'exterior.

Per contra, el criteri "més determinant" a l'hora d'explicar la disparitat de resultats i el retrocés generalitzat dels informes educatius és la situació socioeconòmica familiar, "molt més enllà que l'origen". "Aquesta és la clau, perquè l'alumnat amb un nivell socioeconòmic i sociocultural més baix treu notes més baixes", ha informat la consellera. En aquest sentit, Anna Simó ha reiterat que hi ha "marge de millora" pel que fa a la salut de l'educació a Catalunya, i que aquesta pot recuperar-se de forma "ràpida" si es combaten les dues principals xacres que afecten el país: la segregació escolar i la pobresa infantil.