USTEC-STEs ha rebutjat la "intromissió" de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) en l'àmbit educatiu. D'aquest manera, ha criticat la intenció del Govern d'arribar a un acord amb aquesta organització per millorar els resultats educatius. La portaveu del sindicat, Iolanda Segura, ha valorat que l'OCDE no treballa en clau pedagògica sinó "empresarial". "No considerem que hagi de ser el món empresarial qui dictamini quins han de ser els objectius de l'educació", ha manifestat. Segura ha fet aquestes declaracions en el marc de la posada en marxa d'una campanya per reclamar la "dignificació" de la professió docent, amb millores salarials, i reclamar més recursos per al sistema.

Tot i això, el sindicat majoritari de professors ha atorgat "un vot de confiança" al nou Govern, atesa "la seva bona predisposició al diàleg". Després de reconèixer que "venim d'un període convuls, sense predisposició al diàleg per part de l'altre interlocutor", la portaveu del sindicat ha afirmat que "la nostra voluntat és acabar amb la crisi que ha afectat els últims anys les relacions amb la conselleria". "L'educació necessita tranquil·litat" i "esperem que el curs sigui tranquil", ha afegit. "Volem pau social  i veiem bona predisposició i receptivitat per part de la conselleria davant les nostres demandes", que són "més inversió per a una millor educació inclusiva que redundi en benefici de tots" i "millores laborals i econòmiques per als professionals educatius". Sobre aquest punt, la portaveu d'Ustec-sts ha afirmat que els salaris dels professors catalans "estan a la cua d'Espanya, quan viure aquí és més car".

iolanda segura portaveu sindica USTEC foto acn
La portaveu d'USTEC, Iolanda Segura / Foto: ACN

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha anunciat que aquest dimarts la consellera d'Educació, Esther Niubó, portarà a la reunió del Consell Executiu una proposta per impulsar un acord de col·laboració amb l'OCDE, que organitza i gestiona les proves PISA, amb l'objectiu de "millorar l'educació a Catalunya". Ho ha dit aquest dilluns en una visita a l'Escola Dalí de Figueres (Girona) per l'inici del nou curs escolar, acompanyat per Niubó, on ha afirmat que amb aquest acord es vol comptar amb "els millors experts i pràctiques per a l'excel·lència de l'educació a Catalunya" i que ofereixi oportunitats a tots els nens.

Els mals resultats de PISA

Cal recordar que els resultats de Catalunya en les proves PISA del 2022 que es van donar a conèixer a finals de l'any passat van situar l'alumnat català per sota de la mitjana d'Espanya i dels països de l'OCDE. Especialment, en matemàtiques, amb la puntuació més baixa des del 2006; competència científica i comprensió lectora. En nivell de matemàtiques, l'alumnat català va obtenir 469 punts, mentre que en les dels 2018 van assolir 490 punts. Aquestes dades situaven Catalunya per sota de la mitjana espanyola, on el resultat en competència matemàtica era de 473 punts. A més, els alumnes catalans també quedaven per sota de la mitja dels països de l'OCDE en la mateixa matèria, que és de 472 punts. En matemàtiques, Catalunya se situava a la cua a escala estatal, només igualaven o se situaven per darrere, Extremadura (469), Castella la Manxa (464), Múrcia (463), Andalusia (457), Illes Canàries (447), Melilla (404), i Ceuta (395). 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!