Els sindicats de Renfe i Adif compleixen la seva amenaça i convoquen set dies de vaga per als mesos de març i abril pel desacord amb el govern espanyol pel traspàs de Rodalies. Després de la trobada d'aquest dilluns entre empresa i sindicats, el Comitè General d'Empresa (CGE), format pels sindicats SEMAF, CCOO, UGT, CGT i SF han acordat una vaga que afectaran els serveis de Renfe i Adif tant a l'estat espanyol com a Catalunya, per als dies 17, 19, 24, 26 i 28 de març, i per a l'1 i 3 d'abril. Segons apunta Europa Press, el 17 i 26 de març i l'1 d'abril es farà una aturada general, mentre que els dies 19, 24, i 28 de març, així com el 3 d'abril, les aturades seran parcials al llarg de tres torns. En concret, el dia 19 es pararà des de les 6:00 hores fins a les 9:00, de 14:00 a 17:00 i de 21:00 a 23.00; el 24 de març i 3 d'abril de 6:30 a 9:30, de 14:30 a 17:30 i de 20:30 a 22:30; mentre que el 28 de març serà de 6:00 a 9:00, de 13:30 a 16:30 i de 20:30 a 23:30.

Critiques al Ministeri de Transports

L'origen del conflicte és l'acord del govern espanyol i la Generalitat pel traspàs de la gestió de Rodalies, els sindicats rebutgen crear una nova filial catalana de Renfe i els representants dels treballadors consideren que el Ministeri de Transports està incomplint l'acord signat el novembre del 2023 pel qual aleshores es va posar fi a una altra amenaça de vaga. Els sindicats estan preocupats per la situació en la qual queden els treballadors amb la creació d'un nou operador i consideren que és una vulneració de l'acord de "desconvocatòria de vaga del 2023" quan l'acord va evitar cinc dies de vaga en els quals 1.500 trens de Rodalies i gairebé 1.000 de mercaderies no haurien circulat.

"Els Comitès Generals d'Empresa consideren que aquests compromisos han estat vulnerats després de l'última reunió amb el Ministeri, celebrada el 17 de febrer, en què es va anunciar l'exclusió de la línia R1 de la Xarxa d'Interès General. A més, es va comunicar la creació d'una empresa mixta aliena al Grup Renfe per assumir progressivament totes les activitats operatives de Renfe i Adif. Les organitzacions sindicals han estat simples receptors d'aquesta informació, sense possibilitat de participació en la presa de decisions. Aquestes mesures suposen una ruptura total dels acords previs, atès que les solucions adoptades pel Ministeri en coordinació amb la Generalitat són diametralment oposades al que s'ha pactat", han remarcat. Des de Renfe Mercaderies, apunten que s'està aplicant un "procés de privatització encoberta" mitjançant la creació d'una nova societat controlada per la companyia logística MSC. "Per facilitar aquesta transició, es permet el deteriorament de l'empresa pública mitjançant accions com no concórrer a contractacions noves de càrrega de treball, obstaculitzar la tasca dels comercials a la captació de clients i bloquejar l'operativitat dels trens per inacció dels centres de gestió". Pel que fa als acords amb la Generalitat en matèria ferroviària, els sindicats denuncien que les intencions de totes dues administracions no suposen una millora del servei, sinó un "augment del cost que recaurà sobre els ciutadans". "Es vol duplicar l'entramat societari amb un nou president, consellers i estructures paral·leles per prestar un servei que ja ofereix una empresa pública. Aquesta duplicitat afectarà també les economies d'escala a la compra de trens, materials, instal·lacions de circulació i seguretat, formació i habilitacions", han avisat. 

Traspàs de Rodalies

Després de l'acord entre govern espanyol i Generalitat, els sindicats d'Adif i Renfe apuntaven que tampoc no es compleix el compromís de mantenir "els estàndards europeus i nacionals de la xarxa requerits a la xarxa ferroviària d'interès general". El passat 17 de febrer, la Comissió bilateral d'Infraestructures entre els dos governs va donar llum verda a la posada en marxa de l'empresa mixta per gestionar Rodalies després del traspàs del servei. Així doncs, Renfe farà una filial amb els seus actius i personal a Catalunya per tal de crear la nova empresa mixta que operarà Rodalies. L'executiu i ERC han acordat que la nova empresa mixta tingui els estatuts al març, i que gestioni Rodalies a partir de l'1 de gener de 2026. Des d'aquesta data, la nova empresa gestionarà tot el sistema de Rodalies. 

Renfe farà, doncs, una filial amb els seus propis actius i personal a Catalunya. És el pas previ per crear la nova empresa mixta, amb majoria del Govern, i que operarà Rodalies a partir del 2026. En aquesta reunió, la Generalitat i l'Estat van fixar un termini màxim de tres mesos per a l'inventari dels diferents actius i infraestructures del tram de l'R1 entre Bifurcació Sagrera i Maçanet Massanes. 

 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!