El comitè d'empresa de Renfe i Adif han acordat convocar vaga els dies 24 i 30 de novembre i l'1, el 4 i el 5 de desembre com a protesta pel pacte entre el PSOE i Esquerra Republicana pel "traspàs" de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. Des que es va fer públic l'acord, tots els sindicats han criticat el pacte per "falta d'informació" respecte a les condicions laborals de les plantilles, tant de l'operador com de l'administrador de la infraestructura. Des del govern espanyol defensen que es tracta d'un acord polític que no aborda aspectes tècnics sobre com es portaria a terme el traspàs de competències.
En aquesta línia, el govern de la Generalitat ha assegurat que garantiran les condicions laborals de tots els treballadors i que es farà un conveni de col·laboració entre la Generalitat i Renfe per facilitar la mobilitat laboral. Segons Territori, aquest conveni recollirà el respecte als drets laborals adquirits per als treballadors i el Govern s'ha compromès amb les organitzacions sindicals a explicar com es realitzarà el traspàs i que la gestió seguirà sent 100% pública.
El Comitè d'Empresa d'Adif està compost per 4 membres d'UGT, 4 de Comissions Obreres, 2 de Sindicato de Circulación Ferroviario, 2 de CGT i 1 de Sindicato Ferroviario. Pel que fa a Renfe, en formen part 3 membres d'UGT, 4 del sindicat de maquinistes, 2 de Comissions Obreres, 2 de CGT i 1 de Sindicat Ferroviari. Precisament, des de Comissions Obreres van assegurar que hi ha "dificultats legals" perquè s'executi l'acord entre socialistes i republicans i avisen d'un "procés llarg". De fet, es va mostrar en contra de la "segregació de Grup Renfe i Adif" i va reclamar millores per a la situació de Rodalies. "No solucionarà el problema actual, a més de ser perjudicial per als treballadors i les seves condicions laborals", va assegurar el president de CCOO, Unai Sordo.
UGT en la mateixa línia van posar com a condició innegociable que es mantingui la integritat de Renfe Operadora i de la xarxa d'infraestructures ferroviàries, que es garanteixin els drets dels treballadors. El seu president, Pepe Álvarez, assegura que "no permetrà que es porti a terme un procés d'aquesta envergadura, que afectaria més de 2.000 professionals de l'operador públic ferroviari, sense que es donin detalls".
L'acord entre ERC i el PSOE
L'acord polític entre Esquerra Republicana i el PSOE en el marc de la investidura del líder socialista Pedro Sánchez inclou la creació d'una empresa mixta entre la Generalitat i l'Estat amb el nom de Rodalies de Catalunya. Aquest binomi gestionaria infraestructures, catenàries, trens, vies i horaris només de les línies R1, R2 Sud i R3. Tot i això, des de les files republicanes consideren que això és un "traspàs de mínims" i que s'haurà de negociar "via a via". De fet, des de Junts ja han criticat que no es tracta d'un traspàs integral, tal com han anunciat els republicans.