Les més de 60 entitats que formen part de la plataforma Somescola exigeixen un diàleg honest amb el Govern i els partits del Parlament per abordar la reforma de la Llei de Política Lingüística, després que PSC, ERC, Junts i Comuns presentessin una proposta que reconeix per primera vegada el castellà com a llengua d'ús a les aules i que fuig dels percentatges. Després d'aquest anunci, el rebuig social es va manifestar i els partits van decidir retardar la modificació per obrir un diàleg que les entitats creuen que de moment no s'està donant. Entre aquestes entitats hi ha Òmnium Cultural, Plataforma per la Llengua, l'Institut d'Estudis Catalans i USTEC, entre molts altres. 

En un comunicat conjunt han exigit que qualsevol proposició legislativa que afecti l'escola en català compti amb un "consens ampli tant en l'àmbit polític com en el social", i reclamen "que s'obri un espai de diàleg honest amb Somescola i que l'acord dels partits s'ampliï a l'àmbit social incorporant les esmenes i compromisos paral·lels adients que permetin assolir un acord de màxim consens". És per això que ofereixen l'espai que suposa Somescola com a espai de diàleg i negociació, i asseguren que davant del fet que el contingut de la proposta anunciada pels partits genera grans preocupacions i incerteses, cal que hi hagi el necessari debat social.

Ara bé, aquesta negociació apunten que ha de ser des de la base que qualsevol proposta ha d'oferir "garanties clares" per blindar el català com a llengua vehicular i vertebradora del sistema educatiu. Així mateix sostenen que el català, com a llengua pròpia de Catalunya, és i ha de continuar sent la llengua vehicular, d'acollida i d'aprenentatge en tots els nivells i en totes les modalitats del sistema educatiu. Atès que la modificació presentada per PSC, ERC, Junts i Comuns passa la responsabilitat i decisió d'impartir tant el català com el castellà a cada centre educatiu, les entitats de Somescola consideren que el Departament d'Educació ha de donar instruccions clares i comunes i suport a tots els centres educatius en l'elaboració dels projectes lingüístics, amb l'objectiu de garantir a tot l'alumnat de Catalunya l'accés a l'aprenentatge i l'ús del català.

Cambray: protecció jurídica

Les entitats adscrites a Somescola també mostren indignació i rebuig per la intromissió dels tribunals en el sistema educatiu i en la política lingüística del país, en el marc de la imposició del 25% de les classes en castellà, i davant d'aquest atac reclamen que la Conselleria de Josep Gonzàlez-Cambray ofereixi als equips directius i docents seguretat i protecció jurídica per reforçar l'escola en català i els projectes lingüístics enfront de les intromissions judicials i les instrumentalitzacions polítiques: "La plataforma Somescola insta els partits i les entitats a reforçar el treball conjunt per protegir, consolidar i millorar el model d’escola catalana, a actuar amb agenda pròpia i a reforçar aquest consens de país aprofitant el marc del Pacte Nacional per la Llengua."

Tot plegat arriba després que a finals de febrer quatre partits del Parlament, que són més de 100 diputats, presentessin un acord per modificar la Llei de Política Lingüística, establint que el català és la llengua vehicular però reconeixement per primera vegada el castellà com a llengua d'ús, dues llengües que cada centre ha de decidir la seva aplicació. Tant el PSC, com ERC i Comuns s'han mantingut ferms en la defensa d'aquest acord, mentre que Junts ha pressionat per obrir ​un espai de consens amb les entitats del sector. Aquesta modificació s'havia d'aprovar aquesta setmana al ple del Parlament però finalment els partits van acordar portar-ho al ple de finals d'abril per tenir més marge de maniobra per possibles esmenes.