Si ets consumidor habitual de programes televisius d’entreteniment tens més tendència a votar polítics populistes i, si ho fas des de petit, ets cognitivament “menys sofisticat”. Aquesta és la conclusió que es desprèn d’un estudi europeu que ha comptat amb la participació de la Universitat Pompeu Fabra.
L’estudi ‘The Political Legacy of Entertainment TV’ ha analitzat l’impacte polític de la televisió d’entreteniment a Itàlia en els darrers 30 anys, coincidint amb la introducció de Mediaset a la graella italiana. Els investigadors han comparat comportaments de vot de les persones que vivien en municipis on arribaven les emissions de Mediaset, enfront d’aquells que residien en llocs en què la xarxa de la televisió comercial de Silvio Berlusconi no estava disponible. La televisió d'entreteniment i el populisme van de bracet.
Mediaset, aliat de Forza Italia
El treball ha estat elaborat conjuntament per tres investigadors del Center for Economic and Policy Research (CEPR) de Londres. Entre ells, ha format part de l’equip Ruben Durante, que és docent a la UPF.
Els resultats de l’estudi han constat que les persones amb accés a Mediaset abans del 1985, quan només incloïa programes d’entreteniment lleuger, van votar una mitjana d’un punt més el partit Forza Italia, liderat per Berlusconi, en comparació de les localitats que no es van exposar a aquestes emissions. Aquest efecte va persistir durant gairebé dues dècades i cinc eleccions.
Infants ara, votants populistes després
El mateix estudi apunta que els nens consumidors d’aquesta televisió, en arribar a l’edat adulta, eren “cognitivament menys sofisticats” i estaven menys compromesos sociopolíticament, a més de ser més vulnerables a la retòrica populista de l’exprimer ministre italià. Les persones que van consumir Mediaset quan eren nens van acabar votant Berlusconi gairebé vuit punts percentuals més que aquells que no rebien la xarxa.