Telefónica va posar al servei de Joan Carles I els seus recursos corporatius perquè l'emèrit pogués viatjar pel món, per raons personals, després d'abdicar com a rei d'Espanya. Així ho revela la documentació que té la Fiscalia Anticorrupció i el Ministeri d'Hisenda, després que l'Agència Tributària li reclamés informació sobre els regals rebuts per grans empreses després de deixar de ser cap d'Estat per la seva presumpta corrupció. Segons ha avançat aquest dimecres El Confidencial, el rei emèrit va fer servir algun dels quatre avions privats que Telefónica tenia fins a l'any 2019 per viatjar fora d'Espanya, aquest préstec respondria a la seva bona relació amb César Alierta, president de la companyia des de l'estiu del 2000 fins a l'abril del 2006. El citat diari relata que Alierta i Joan Carles es reunien a les instal·lacions de la companyia per parlar sobre temes privats del monarca, fins i tot, de temes delicats com les seves inversions. Alierta no ha estat l'únic que ha fet aquesta mena de favors a l'emèrit, sinó també Luis Cebrián, expresident del grup Prisa, que també li va deixar els seus avions en diverses ocasions, segons han informat gent que pertany al mateix grup.
Atencions protocol·làries
La Fiscalia Anticorrupció i l'Agència Tributària ja tenen a la seva disposició les dades, del que Joan Carles I defineix com a "atencions protocol·làries abonades per tercers", en el marc de la investigació per desxifrar si l'ús d'avions corporatius i la presència recurrent a munteries s'haurien d'haver declarat. Aquesta recerca s'uneix a la regulació fiscal que l'emèrit va fer el gener del 2021 de manera "voluntària i espontània" per tal d'evitar que la Fiscalia del Tribunal Suprem l'imputés per haver rebut donacions milionàries des de societats a l'estranger.
Telefónica s'espolsa les culpes assegurant que no disposa dels registres de les persones que fan servir les aeronaus de la companyia. Segons argumenta l'empresa, d'acord amb la Llei 3/2018 sobre protecció de dades, l'obliga a destruir aquesta informació confidencial tres mesos després de cada vol. En canvi, fonts properes al grup participat per BBVA i La Caixa sí que reconeixen la cessió de les aeronaus, i a més, afirmen que en aquell moment l'emèrit va demanar a Alierta un favor encara més personal: que col·loqués al que aleshores era el seu gendre, Iñaki Urdangarin, a Telefónica Internacional amb un sou de gairebé dos milions d'euros l'any. Això no és tot, també asseguren que el rei no va ser l'únic que es va beneficiar del servei dels avions, sinó també ho va fer algun exministre del Partit Popular, pròxim a Alierta, així com dirigents del PSOE, com Susana Díaz.
Usos estrictament professionals
La companyia es defensa d'aquestes acusacions de tracte de favor amb Joan Carles I, i argumenten que la "la Comissió d'Auditoria va aprovar un reglament molt estricte segons el qual els avions de la companyia només poden ser utilitzats per motius estrictament professionals”. La decisió va ser acceptada pel consell d'administració, la qual cosa demostra la rellevància que se li va donar internament a una norma que seria de sentit comú. Malgrat això, les fonts oficials de la companyia no han volgut especificar en quin moment va entrar en vigor la mesura, si es va produir abans o després de la dimissió d'Alierta o ja va coincidir amb l'entrada de Pallete com a president la primavera del 2016. Segons cita El Confidencial, altres fonts properes a la multinacional apunten que la norma interna va ser aprovada per Pallete per evitar precisament aquestes pràctiques.