La candidata amb més temps de paraula en les informacions sobre la campanya de les eleccions al Parlament del 21-D va ser Inés Arrimadas (Cs), amb 9 minuts i 55 segons en 40 inserts, seguida de Miquel Iceta (PSC), amb 9’9” en 39 inserts i Xavier Domènech (CeC) amb 9’5”en 34, i Xavier García Albiol (PP) amb 8’55” en 35. Carles Puigdemont (JuntsxCat) ve després, amb 8’56” en 24 inserts, seguit de Marta Rovira (ERC) amb 7’18” en 32.

Més dades. Les emissores públiques van ser les més imparcials a l’hora de dedicar temps d’informació als partits en la campanya de les eleccions al Parlament de Catalunya del 21-D. Les privades, al contrari. Així, TV3 i Catalunya Ràdio van ser les que més van igualar el temps dedicat a cada candidatura, mentre TVE1 i TVE Catalunya van repartir el temps en proporció estricta als resultats del 27-S del 2015.

Entre les tres grans privades (Telecinco, Antena 3 i La Sexta), però, cap va respectar la llei electoral. Ni una va mantenir l’ordinalitat dels resultats del 27-S, i amb escreix: T5 i A3 registren diferències de fins a 20 punts entre els partits dels quals informen.

Aquestes xifres provenen d’un informe de 273 pàgines (pdf) del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) sobre el seguiment de la campanya del 21-D als telenotícies i altres programes informatius (debats, entrevistes, magazins...) de TV3, Catalunya Ràdio, 8tv, RAC1, TVE Catalunya, La1, T5, A3 i La Sexta, a més dels canals de notícies 3/24 i el 24h-TVE. Són 221 telenotícies i 225 programes que sumen 141 hores d'emissió.

Sense complicacions

L'informe analitza dos grans blocs: les informacions estrictes de la campanya electoral i les informacions relacionades amb les eleccions, com per exemple la polèmica sobre els béns de Sixena.

En relació amb les informacions sobre la campanya, TV3 i Catalunya Ràdio van optar per no complicar-se la vida i donar gairebé el mateix espai als diversos partits amb representació al Parlament. La diferència de temps dedicat al primer partit (JxCat) i el darrer (CUP) va ser del 3,6% a TV3 i del 3,2% en el cas de Catalunya Ràdio.

A Telecinco i Antena 3 TV, en canvi, la diferència entre el partit que va rebre més atenció i el que en va rebre menys arriba fins al 20%. En concret, T5 va donar el 22,7% del temps de notícies de campanya a ERC i el 2,5% a la CUP. Antena 3 TV va dedicar més temps que a ningú al PP, que es va endur el 21,4% del temps d’informació, i menys a la CUP, a la qual va dedicar l'1,3%.

(Des)proporcionalitat

L’informe constata una millora en les dues grans emissores privades espanyoles, encara que sigui pírrica. A diferència d’anteriors eleccions, T5 i A3 van atorgar temps de notícia a totes i cadascuna de les set formacions amb representació al Parlament. També destaca que La Sexta, malgrat que tampoc no respecta la proporció dels resultats del 27-S, és la que presenta menys diferències de temps entre el partit del qual més informa i el que menys.

Les dues cadenes de la Corporación RTVE analitzades (La1 i TVE Catalunya) “van mantenir la tònica d'altres convocatòries electorals: proporcionalitat estricta amb els resultats electorals del 2015. També van tendir a respectar el principi d'ordinalitat en relació amb els mateixos resultats”, segons el CAC.

Els dos mitjans del Grupo Godó (8tv i RAC1) es van caracteritzar pel fet que el temps d'informació de la campanya electoral i l'ordre que se'n deriva guarda “una certa relació” amb els resultats obtinguts per cada candidatura a les darreres eleccions al Parlament, segons l’informe.

Pel que fa a les informacions relacionades amb les eleccions fora de les de campanya, el CAC destaca “l'absència, gairebé total, de veus del Govern de Catalunya, atès que l'aplicació de l'article 155 de la Constitució espanyola en va provocar el cessament”.

Govern espanyol, la meitat

El govern espanyol va ocupar més de la meitat del temps de paraula del conjunt d'actors polítics en els informatius de la Corporació RTVE analitzats: el 57,6%  a TVE Catalunya i el 56,1% a La1. També va ser la veu amb més temps a la resta de mitjans (en proporcions més baixes), excepte a La Sexta, on ho va ser JxCat.

Un segon tret del tractament de les informacions relacionades amb les eleccions mostra que TV3 i Catalunya Ràdio van ser els mitjans amb una diversitat de veus més gran (20 i 17 agrupacions d'actors polítics, respectivament). La1, Telecinco i La Sexta van donar veu a 14; Antena 3 TV, a 11 i 8tv, a 10.

En relació amb les forces polítiques, tots els mitjans van donar veu a les formacions que tenen presència al Parlament de Catalunya, excepte TVE Catalunya, on no es va observar la presència de la CUP, encara que sí que va donar-li veu en les informacions de seguiment de la campanya electoral.

Pel que fa a les entrevistes, tots els mitjans de la mostra van donar veu, com a mínim un cop, a totes les forces polítiques amb representació parlamentària, amb l'excepció de T5. Aquesta cadena va emetre entrevistes de tres candidatures (ERC, Cs i PSC). Fora del període de campanya, però al desembre, va fer dues entrevistes més: a Cat-Comú-Podem i al PP.

El mitjà que va emetre més entrevistes va ser La Sexta, amb 60, seguit de Catalunya Ràdio i Antena 3 TV, tots dos amb 24, i TV3, amb 23 entrevistes.