Després de la pressió del canceller alemany, Olaf Scholz, per acabar el gasoducte Midcat, que ara mor a Hostalric (la Selva), davant de les limitacions alemanyes per fer-se amb més gas, el govern espanyol ha respost confiat. La vicepresidenta tercera i ministra de Transició Ecològica, Teresa Ribera, ha assegurat que l'empresa que impulsa el projecte calcula que en "la frontera sud" podria estar "operativa" en uns "vuit o nou mesos". "Estem treballant amb Enagás i Teragás per veure com accelerar una primera interconnexió amb menor complexitat", ha assegurat la ministra, segons recull l'ACN.
La celeritat que poden acabar tenint les obres en el territori català o serviran si no hi ha un clar suport del govern francès al projecte Midcat, ha remarcat Ribera, ja que el gasoducte hauria de comunicar Portugal amb l'Europa central, travessant l'Estat espanyol i França."No té sentit que nosaltres correm molt si allò s'ha de convertir en un carreró sense sortida en el costat francès" ha afirmat la ministra. Ribera ha remarcat que la vida útil del gasoducte hauria de ser d'entre 30 i 50 anys, tenint en compte l'objectiu de neutralitat climàtica de la Unió Europea marcat pel 2050.
Si bé l'interès francès en el projecte és clau, hi ha algunes dificultats que poc tenen a veure amb voluntats. Ribera ha admès que "el problema són els Pirineus, com es connecta amb França" el gasoducte. Justament per aquesta mena de dificultats, el suport entre Estats ha de facilitar superar-les, ha recordat la ministra.
El projecte Midcat
Malgrat que Scholz no es va dirigir directament al projecte Midcat va lamentar que la connexió amb França no estigui feta perquè, si s'hagués construït, "Europa no estaria en la situació de carència en la qual ara ens trobem". Tanmateix, aquest projecte ofereix justament el que el canceller anhela.
El pla inicial del Midcat contemplava la construcció d'un nou gasoducte de 227 kilòmetres anomenat STEP (South Transit East Pyrenees, en les seves sigles en anglès) que connecti els dos estats a través de Catalunya. En concret, el conducte aniria des d'Hostalric fins a Barbaira, passant per Figueres i el Portús, a més d'una estació de compressió a Martorell i una altra a la banda francesa.
El Midcat va quedar paralitzat el 2019 quan va perdre el suport del regulador francès i de l'espanyol i, en conseqüència Brussel·les va deixar de finançar els plans d'Enagás. Els reguladors consideraven que el mercat no havia mostrat "interès comercial" per aquesta proposta d'interconnexió i que els costos prevists eren "alts en comparació amb els estàndards europeus".