El trajecte ferroviari d'alta velocitat entre Barcelona i París es reduirà en 18 minuts, però això no serà fins al 2034, segons les previsions del govern francès. L'executiu de Jean Castex ha concretat ara la primera fase de la connexió d'alta velocitat entre Perpinyà i Montpeller -la de Besiers-Montpeller-, pendent des de fa dècades, i que dificulta el trajecte entre la capital francesa i la catalana perquè els trens han de rodar sobre la via ordinària. El tren amb menys parades entre Barcelona i París triga 6 hores i 36 minuts per fer el recorregut, de 831 kilòmetres. Quan la via d'alta velocitat quedi completa la reducció de temps del viatge serà encara més gran.
La connexió d'alta velocitat a tota la riba mediterrània és una reivindicació històrica de la Catalunya Nord i el Llenguadoc, que fins ara cap govern francès s'havia plantejat. Actualment l'alta velocitat s'interromp a Perpinyà, venint de Girona o Barcelona.
La Voie du Midi ha anunciat que ja s'ha fet públic el projecte de gran velocitat entre Perpinyà i Montpeller, amb la represa de la concertació de la primera fase entre Besiers i Montpeller.
Ha explicat que, un cop se superin les fases prèvies, les obres començaran l'any 2030. S'acabaran en 4 anys.
🚄📝La région Occitanie a obtenu l'avancée du projet de LGV Montpellier-Perpignan avec la reprise de la concertation sur la phase 1 entre Montpellier & Béziers, sans gare nouvelle, permettant un gain de temps de 18 minutes sur l'axe Paris-Barcelone ou encore Bordeaux-Marseille ⤵️ pic.twitter.com/4GTyBCg44L
— Voie du Midi (@VoieMidi) October 31, 2020
Longue de 59,3 km, dont 7 km de raccordement, la ligne sera mixte sur cette section permettant ainsi la circulation des TGV et des trains de marchandises pour soulager la ligne classique et pouvoir notamment y augmenter le trafic TER. pic.twitter.com/mcqRQFoKZK
— Voie du Midi (@VoieMidi) October 31, 2020
El tram entre Besiers i Montpeller serà de 59,3 kilòmetres, i permetrà tant el pas de TGV com de trens de mercaderies.