Nascuda a la Xina el 2016 sota el nom de Douyin i llançada a tot el món a partir del 2018, l’aplicació/xarxa social TikTok s’ha convertit en un clar exemple de les noves tendències comunicatives, amb les seves dinàmiques pròpies i recursos narratius diferenciats, resumits -sense cap ànim d’exhaustivitat-, en vídeos en vertical de contingut més aviat lúdic. Ara bé, tota eina comunicativa pot tenir un ús en la comunicació política, i TikTok no és gens aliè a aquesta circumstància, i menys en un context com l’actual, a les portes d’una campanya que convertirà les eleccions municipals 2023 en la més tiktokitzada de la història.

🗓️ Calendari de les Eleccions Municipals 2023 a Catalunya: totes les dates i quan es vota

🟡 Candidats a les eleccions municipals 2023 a Barcelona: tota la llista

Si la comunicació política en temps de campanya -o de precampanya- té la funció de fer arribar missatges electorals de la forma més planera al màxim de gent possible, no és cap descobriment que les xarxes socials serveixen -des de fa anys- a la perfecció aquest propòsit, ja que permet la comunicació directa dels candidats amb els potencials votants, sense el filtre, que tan aviat pot ser crític com benevolent, dels professionals del periodisme. Ara bé, això no està exempt de riscos de mala interpretació, perquè entre la fina línia que separa la solvència d’un missatge comunicatiu del perill de fer el ridícul, sempre hi trobarem un assessor capaç de proposar accions agosarades. 

Al seu cap era espectacular

De fet, no cal anar a TikTok per trobar exemples d’aquesta mena, i la comentada campanya de Junts per Tivissa, difosa a Youtube i Twitter n’és un bon exemple, però en el cas de la cursa electoral per a les eleccions a Barcelona, TikTok s’ha convertit en un termòmetre de les tendències del moment, de la capacitat dels polítics d’adaptar-se als nous formats i tendències i, inevitablement, de la capacitat de cometre errors o, si més no, de convertir en vídeo de TikTok la coneguda reflexió irònica de portar a la realitat el que és conegut com ‘al seu cap era espectacular’.

I és que TikTok s’ha obert camí com a recurs lúdic per transmetre vídeos de contingut lleuger per a gent amb poques ganes de reflexionar. Ara bé, aquesta eina, que pot servir perquè la gent que no comparteix el plaer d’alienar-se de la resta de la humanitat llegint un llibre es distregui al Metro, també té capacitat per convertir-se en una eina política de primer ordre, com ja s’ha dit, lliure de filtres periodístics. En aquest context, el desembarcament de l’alcaldable del PSC a Barcelona, Jaume Collboni, a TikTok, o la presumptament espontània felicitació del final del Ramadà per part de la cap de llista de Barcelona en Comú i actual alcaldessa, Ada Colau, són bons exemples de vídeos que potser fan pensar, però també poden fer riure.

Per actors ja tenim a Juanjo Puigcorbé

I és que la feina dels polítics no és la de fer comèdia, i quan alguns es presten a fer d’actors l’únic que aconsegueixen és demostrar que no tothom està preparat per ser-ho. Per a això ja tenim el Juanjo Puigcorbé, que a més de protagonitzar un vídeo certament polèmic sobre els barcelonins, ja va tenir la seva experiència a l’Ajuntament de Barcelona al període 2015-2019, primer com a regidor independent integrat al grup d’Esquerra Republicana i després com a regidor no adscrit. Pel que fa a la resta, el millor sembla ser cenyir-se al discurs polític, amb to despreocupat si es vol, però sense estirar més el braç que la màniga.

Un bon exemple és Daniel Sirera, alcaldable del PP i motorista de pro, que ja ha anunciat que els ciclistes no ho tindran fàcil si ell arriba a l’alcaldia. En tot cas, en el vídeo precedent se’l veu fent una petita actuació, sí, però en un terreny que domina, el de conduir una moto, i amb un missatge polític clar. Per la seva banda, el cap de llista d’ERC, Ernest Maragall, tampoc té gens de por a participar en vídeos amb un cert component dramàtic, però sense perdre la compostura. I és que la qüestió no és que les càmeres impressionin els polítics, que no ho fan, sinó saber adaptar el missatge a un entorn com el de Tiktok que té una dinàmica narrativa pròpia i diferent de la televisiva.

Millor que riguin amb tu, que de tu

En aquest sentit, val la pena apuntar els recursos que utilitza el cap de llista de Trias per Barcelona, l’exalcalde Xavier Trias, com a exemple que el TikTok pot servir per a qualsevol tipus de vídeo electoral, tant per l’espot que intenta transmetre la il·lusió i fortalesa d’una candidatura com el que és capaç de riure’s d’un mateix. I és que, com es constata al segon Tiktok dels de Junts, una cosa és que es riguin de tu i una altra molt diferent, que riguin amb tu, i el recurs de les preses falses pot ser un bon instrument per aconseguir un somriure sense fer el ridícul.

Si una cosa demostra tot plegat, doncs, és que TikTok és una eina més a tenir en compte en la sempre complicada tasca dels polítics de fer arribar a la ciutadania els seus missatges. Més encara en situació de campanya electoral, on els candidats necessiten apropar-se al votant. En aquest sentit, TikTok pot esdevenir un mecanisme proper i directe per aconseguir aquesta comunicació. Això sí, com a recurs lúdic, un polític ha de saber transitar entre la desimboltura sense caure mai en el ridícul, i no està clar si tots han après la lliçó.