Toc d'atenció del Govern al PSOE sobre les negociacions per la investidura del president del govern espanyol en funcions, Pedro Sánchez. Les conselleres de la Presidència, Laura Vilagrà, i d'Economia, Natàlia Mas, han alertat aquest dimecres a l'executiu espanyol en funcions que la carpeta sobre la reforma del finançament i la fi del dèficit fiscal, i el traspàs integral de Rodalies està "verda". En una atenció als mitjans des dels passadissos del Parlament, Vilagrà i Mas han constatat que les converses en aquest sentit "no avancen", malgrat ser dues de les exigències d'Esquerra Republicana per la investidura del líder socialista.
El Col·legi d'Economistes i la Cambra de Comerç, en línia amb el Govern
Les dues conselleres s'han reunit aquest dimecres al matí amb el Col·legi d'Economistes i la Cambra de Comerç de Barcelona, i han celebrat que la Cambra "comparteixi l'objectiu" de reivindicar el traspàs integral de Rodalies. La carpeta del finançament és compartida pel Col·legi d'Economistes i la Cambra de Comerç, tal com han destacat Vilagrà i Mas. Les conselleres han denunciat que Madrid encara no ha concretat les dades d'execució del 2022, fet que han qualificat d'"inadmissible".
Govern, Col·legi i Cambra s'han instat a "posar llum" a les dades d'execució del pressupost estatal del 2022 que encara no tenen damunt la taula, pressionant així la Moncloa perquè les faciliti. El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Josep Santacreu, ha assegurat aquest dimecres que el traspàs "integral" de Rodalies seria un "element de millora claríssim" del servei. De fet, Santacreu ha avançat que la Cambra està elaborant informes sobre l'impacte del transport en relació amb el "problema" d'accés a l'habitatge i ha remarcat que la millora de Rodalies és una qüestió "cabdal". "Ens calen unes Rodalies més robustes i amb un millor servei", ha opinat.
Sobre l'acord de PSOE i Sumar per eliminar els vols domèstics curts que tinguin alternatives en tren de menys de dues hores i mitja, el president de la Cambra ha considerat que és "precipitat" posicionar-se, però ha avalat mesures que vagin cap a la descarbonització. De fet, l'exconseller delegat de DKV ha explicat que mentre ell va estar al capdavant a l'asseguradora no es podia agafar un avió si hi havia una alternativa en tren en trajectes de menys de 1.000 quilòmetres. "Més enllà del que digui el govern, cadascun de nosaltres hem de començar a donar passes en aquest sentit", ha dit Santacreu.
Xifres "insultants"
El Govern ja va denunciar el 10 d'octubre que l’Estat espanyol ha invertit la meitat del que havia pressupostat per a Renfe i Adif a Catalunya des del 2010. Segons un informe de la conselleria d’Empresa i Hisenda presentat al consell executiu, el govern espanyol ha deixat d’invertir 3.639 milions d’euros pressupostats en les dues empreses públiques entre el 2010 i el 2021.
Del total d’inversions previstes des del 2013 a Catalunya i que no s’han executat, el 72% corresponien a actuacions relacionades amb Renfe i Rodalies. “Són unes xifres insultants”, va lamentar aleshores Vilagrà, que ja insistia que el traspàs de Rodalies formava part de les negociacions de la investidura i que estaven “lluny” d’un acord.