La fallida ampliació de l'aeroport de Barcelona ha estat el tema estrella del debat de la Comissió de Transports del Congrés dels Diputats, on hi ha assistit el president d'Aena, Mauricio Lucena que ha llençat retrets a les institucions catalanes. Per contra, Unidas Podemos i els grups catalans han criticat l'actuació del govern i han qualificat l'operació de "xantatge".
Una sessió en què Lucena ha assistit per explicar els pressupostos de la companyia, però ha acabat criticat durament la falta de consens de les institucions catalanes i ha afirmat que "un sí nítid" hauria fet realitat l'ampliació de l'aeroport. La resposta per part de Junts ha estat exigir la dimissió del president de la companyia.
Exigeixen la dimissió
El president d'Aena ha criticat l'"aspra controvèrsia" que justifica que el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) no reculli cap inversió per aquesta ampliació: "Sense la complicitat activa de la Generalitat en la tramitació mediambiental d'aquest projecte era impossible".
Per contra, la portaveu de JxCat, Miriam Nogueras, ha demanat a Lucena que presenti la seva dimissió "per la gestió nefasta de l'ampliació", i ha confiat que, para quan s'elabori el DORA III, "Catalunya sigui un estat independent i pugui prendre les seves pròpies decisions".
En la mateixa línia, el diputat del PDeCat Ferrán Bel ha dit "que és inadmissible" que el president d'Aena "culpi" la Generalitat que no tiri endavant l'ampliació del Prat: "és una argumentació infantil i pobra. Estem donant tots una sensació de molta pobresa política a Catalunya i el conjunt de l'Estat".
Crítiques de Podem
Per la seva banda, la diputada d'Unides Podem, Laura López ha titllat de favorable que no s'hagi acordat l'ampliació de l'aeroport de Barcelona, perquè suposava la "destrucció" d'un espai protegit, amb la qual cosa entén que la ciutat catalana "no ha perdut una oportunitat, sinó que ha perdut un model de turisme que no és bo per a la cohesió social".
Lucena, a més, ha recordat que el DORA II sí que recull les inversions necessàries per a l'ampliació de l'aeròdrom de Madrid-Barajas, que permetrà passar dels 70 milions de passatgers anuals actuals (en temps prepandèmia) a 80 milions el 2030.
La suspensió de l'aeroport
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va anunciar la suspensió del projecte en una compareixença d'urgència a Barcelona, després que el Govern assegurés que no avalaria una ampliació de l'aeroport que "destrossi" la llacuna de la Ricarda.
D'altra banda, el president d'Aena ha recordat que la recent aprovació d'una esmena que obliga la companyia a rebaixar els lloguers que cobra als seus inquilins per ajustar-los a la caiguda del trànsit de passatgers tindrà un impacte de 1.500 milions d'euros de menors ingressos.