Primera topada al govern espanyol entre el PSOE i Podemos, després dels pèssims resultats que els dos partits han obtingut a les eleccions de Madrid el 4 de maig. Podemos ha començat a marcar perfil i ha anunciat que s'oposa a posar peatges a les autovies, tot i que és una proposta que l'executiu espanyol ha inclòs en el seu projecte de reformes per poder rebre els fons europeus.

Segons Europa Press, Podemos rebutja aquesta fórmula, perquè entén que és en realitat un "impost a les classes mitjanes".

A més, el portaveu d'Unidas Podemos al Congrés, Pablo Echenique, ha detallat a les xarxes socials que la proposta impositiva del seu espai és "ben coneguda": una reforma fiscal perquè "paguin més els que més tenen". Per tant, la seva formació aposta pel que en diu "la fiscalitat verda però sempre que no penalitzi la gent treballadora i no tingui un caràcter regressiu". "La proposta dels peatges no compleix aquests criteris", ha insistit.

Segons recull en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que Sánchez ha enviat a Brussel·les, l'horitzó de 2024 és la possible data per aplicar el model de peatge a la xarxa d'autovies estatal, com a resposta als dos principis en què es basarà a partir d'aquest moment la utilització de les carreteres: "qui contamina paga" i "qui la fa servir paga".

Fins a aquest moment, l'Executiu espanyol preveu dur a terme una campanya de "conscienciació i sensibilització" en els transportistes i la població en general sobre la necessitat d'executar aquesta mesura.

Mentrestant, el diputat d'Unidas Podemos al Congrés Antón Gómez-Reino, ha assegurat que "no és el millor moment" per plantejar el debat de cara a estendre peatges a la xarxa viària estatal. En declaracions als mitjans de després d'interposar una denúncia per amenaces a la comissaria de Policia de la cambra baixa, Gómez-Reino ha detallat que la seva formació política ja ha estat en diverses ocasions "clara" en el seu posicionament sobre aquest tipus de mesures.

Per exemple, ha subratllat que, abans de parlar del futur, cal "solucionar el passat" per assenyalar que, en el cas de Galícia, hi ha el cas de l'AP-9, el peatge "més car de l'estat espanyol", segons ha assegurat, amb el model de concessió que va impulsar el PP en els temps del Govern de José María Aznar.

"És evident que el marc europeu està suggerint mesures i directives al respecte. Nosaltres creiem que no és probablement el millor moment per obrir aquesta mena de qüestió i, en tot cas, entenem que el que es diu al document, en principi, és l'obertura del debat públic i aquest debat públic s'haurà de donar al govern i també en la societat i en la cambra (en al·lusió al Congrés)", ha subratllat.

A la fotografia principal, la ministra Yolanda Díaz (Podemos) i el president espanyol, Pedro Sánchez (PSOE)