Les informacions relacionades amb la polèmica dels trens que no cabien als túnels a Cantàbria per un error en l'amplada dels vagons no s'aturen. El Ministeri de Transports va anunciar aquest dilluns la destitució de dos càrrecs de l'empresa implicats en aquest escàndol. Per una banda, Adif va acomiadar el titular de la direcció d'Inspecció i Tecnologia com a mesura preventiva, mentre que Renfe va fer cessar de la seva responsabilitat en Gestió de Matèria el que era el gerent de l'Àrea de Gestió de Material de Renfe Viatgers en el moment en què es va preparar el projecte d'aquests trens. Ara, però sembla que aquests acomiadaments es tracten de sortides d'empleats públics que ja estaven previstes per altres motius, segons informa aquest dimecres ABC. Fonts internes d'ambdues empreses públiques asseguren que "se'ls ha utilitzat com a caps de turc per no assumir cap responsabilitat política".
Assenyalar culpables
Renfe va decidir assenyalar com un dels culpables dels errors en la fase de disseny dels trens. Per una banda, el gerent de l'Àrea de Gestió de Material de Renfe Viatgers, un treballador de 67 anys, i que segons han apuntat fonts internes al citat diari, la seva jubilació ja estava prevista per aquest any. Per aquesta raó és que les mateixes fonts qualifiquin el cessament com a "fictici" per quedar bé davant de l'opinió pública i els governs autonòmics implicats en el nyap ferroviari, que des del primer moment han exigit al Ministeri que assumeixi responsabilitats. L'altre presumpte assenyalat és el cap d'Inspecció i Tecnologia de Via d'Adif, tot i que, les mateixes fonts apunten que ja estava previst que abandonés aquest càrrec per altres motius.
Malgrat que s'han destituït a aquests dos treballadors i el ridícul que suposa aquesta pifia, des del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana ha aclarit que l'error en els nous trens de rodalia destinats principalment a Cantàbria i Astúries, no ha suposat "cap despesa pública" i que l'única cosa que implica "és un redisseny que suposa un retard en la fabricació". A través d'un comunicat, el Ministeri va destacar que "no s'ha produït cap despesa per la fabricació de trens", assenyalant que s'han posat en marxa els mecanismes necessaris per a corregir l'error, que "no són immediats, ja que és una situació singular que requereix un disseny a mesura per garantir que els trens puguin circular per les línies d'ample mètric, malgrat que els túnels tinguin unes dimensions més reduïdes, però sense perdre prestacions".
Els trens arribaran a Cantàbria i Astúries en 2026
El Ministeri, del qual és titular Raquel Sánchez, preveu que els trens de rodalies per a Cantàbria i Astúries arribin en 2026, amb un retard de dos anys, i ha demanat a l'empresa adjudicatària CAF un calendari per "saber si es poden ajustar els terminis". Un anunci que va fer aquest dimecres a Santander el secretari general d'Infraestructura, Xavier Flores, als consellers responsables en matèria ferroviària i de mobilitat de Cantàbria i Astúries, als qui va explicar que el retard es deu a "una discussió tècnica i complexa que podria haver estat més diligent" per adaptar els trens a l'ample mètric d'aquestes regions.