La Inspecció de Treball del govern espanyol —que depèn del Ministeri de Treball que dirigeix Yolanda Díaz— ha amonestat el govern de la Generalitat Valenciana que dirigeix el president Carlos Mazón per no haver avisat amb suficient temps i efectivitat els seus treballadors perquè no anessin als llocs de feina amb motiu de la segona DANA, el 14 de novembre. Tal com ha avançat eldiario.es, l'inspector que signa el document assegura que es va posar "en risc greu i imminent" als funcionaris de la Generalitat Valenciana que van anar a treballar aquell dia. L'Agència Espanyola de Meteorologia (AEMET) havia donat avís vermell, mentre que el País Valencià continuava encara en nivell 2 d'Emergències per la DANA que va arrasar el territori el 29 d'octubre.
A diferència de quan es va donar el primer temporal violent, el dia anterior a aquesta segona DANA, el dimecres 13 de novembre, el govern de Mazón sí que va suspendre les classes, activitats esportives i centres de dia, alhora que va enviar un missatge Es-Alert als telèfons mòbils de la població en zones de risc —el missatge que el dia 29 d'octubre no es va enviar fins a les 20.11 hores, quan ja hi havia pobles inundats—. Des de Treball, però, assenyalen al citat diari madrileny que no va ser fins a les 22.23 hores del dimecres 13 que es va penjar al web del govern valencià un avís perquè l'endemà es reduís al màxim el moviment dels treballadors públics valencians.
Tal com relata el document de Treball, si bé la Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública va posar aquest avís a les 22:23 hores del dia anterior, no es va enviar cap correu electrònic ni cap missatge amb la suficient antelació que permetés als treballadors públics ser coneixedors del perill abans de sortir l'endemà cap a la feina. A més, retreuen certa inacció i manca d'iniciativa al govern valencià perquè "es traslladés a les mateixes (treballadors i treballadores) la responsabilitat de ser coneixedores d'aquesta mesura mitjançant la visita a aquesta pàgina web quan és la mateixa Administració autonòmica la que, en la seva condició d'ocupadora, ha de responsabilitzar-se d'això adoptant un comportament proactiu i no reactiu com va ocórrer", afirma l'inspector en el text.
"La redacció de la circular en l'hora indicada i sense que es donés la publicitat necessària i amb l'antelació exigible, va col·locar a les empleades i empleats públics en la situació de risc greu i imminent en els termes establerts en l'article 21 de la LPRL, en relació amb l'article 41 del Reial decret llei 7/2024, d'11 de novembre, tenint en compte que l'alerta vermella s'havia declarat a les 18.16 hores del dia 13 de novembre de 2024 (...)", precisa el text.
Funció Pública elabora un protocol
L'òrgan de l'administració valenciana responsable de vetllar en aquest sentit pels treballadors és Funció Pública, que des de la recent reestructuració del govern de Carlos Mazón ha passat a mans de la Conselleria de Justícia i Administració Pública que lidera Nuria Martínez Sanchis. En el moment dels fets investigats, Funció Pública estava en mans de Ruth Merino. Segons explica el govern valencià a eldiario.es, han elaborat ara un protocol d'actuació en cas d'emergències que ha de donar indicacions precises i coordinades als treballadors "amb l'anticipació més gran possible" i que ha comptat amb l'aval dels sindicats i l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball.