El conseller d'Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, ha afirmat que Catalunya disposa de l'emplaçament idoni per acollir la planta de bateries elèctriques. En concret, aquests serien uns terrenys que són propietat de l'Institut Català del Sòl (Incasòl) situats molt a prop de la planta de Seat de Martorell.
A començaments de març, el govern espanyol, Seat, Volkswagen i Iberdrola van comunicar un projecte per fabricar bateries elèctriques a prop de Martorell, on Seat crearà vehicles elèctrics. La finalitat d'aquesta iniciativa és desenvolupar les infraestructures, instal·lacions i mecanismes necessaris per fabricar de forma autònoma i competitiva un vehicle elèctric connectat complet a Espanya.
Ara bé, després d'aquest anunci, li van sortir diverses núbies a la fàbrica i diversos llocs del territori espanyol van aclamar que ells també podien albergar aquesta planta. Malgrat la intenció inicial i davant d'aquesta situació, la ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera, no descarta que aquesta infraestructura, finalment, es pugui instal·lar en un altre indret. "Hem detectat un interès molt notable per part de diferents territoris i de diferents empreses. No té sentit pensar que això es planteja en termes d'exclusió o de lluita de territoris, sinó veure com es combinen les peces i què està disposat a aportar cadascú", va exposar Ribera el 15 de març.
Els avantatges dels terrenys proposats per Tremosa
Els sindicats de Seat han demanat als alcaldes de Martorell, Abrera i Sant Esteve Sesrovires, municipis situats en els voltants de la planta, que presentin una proposta conjunta per albergar la futura fàbrica de bateries elèctriques. Amb això, segons UGT i CCOO, els dos principals sindicats de l'automobilística, la candidatura de Barcelona guanyarà més punts a l'hora de competir amb unes altres que puguin sorgir tant dins d'Espanya com de fora.
En aquest context, és en el qual Tremosa ha proposat els terrenys de l'Incasòl, que és un ens que depèn de la Generalitat, i n'ha ressaltat els seus avantatges. El primer de tots és que es troben a Martorell a només dos quilòmetres de la planta de l'empresa de vehicles. "Compleix tots els requisits per acollir la planta de bateries: un milió de metres quadrats, aigua abundant i connexió a la xarxa elèctrica", ha defensat el conseller en el seu compte de Twitter.
A més, amb to irònic, ha manifestat: "Aviat veurem què vol dir l’expressió 'cerca de Martorell'”. També ha remarcat que no existeix cap motiu per situar la fàbrica fora de Catalunya. "Com justificarien si se l’enduen fora de Catalunya", s'ha preguntat el conseller en el seu Twitter.
Per la seva part, Seat ha mostrat la seva intenció de fabricar tant vehicles com bateries elèctriques a les seves plantes de Catalunya. D'altra banda, aquesta setmana la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, ha anunciat que Extremadura, a través de la col·laboració publicoprivada, ha establert les bases per liderar un dels projectes internacionals més importants d'emmagatzemament energètic, ja que, amb una inversió de més de 1.000 milions d'euros, comptarà amb la primera fàbrica de cel·les de bateries del sud d'Europa.