#QuieroCorredor era el lema de l'acte que han organitzat els empresaris valencians a Barcelona per reclamar el corredor mediterrani i que ha reunit al Forum de Barcelona més de 1.500 representants del món econòmic i la societat civil. La ministra de Foment, Raquel Sánchez, ha estat la protagonista de la convocatòria, on ha hagut d'encaixar una pluja de retrets i ironies que ha entomat sense manies, traient pit de les licitacions i obres executades pel govern de Pedro Sánchez i assegurant que el 2026 hi haurà connexió del corredor entre Almeria i la frontera francesa.
Els empresaris s'ho han escoltat amb escepticisme. No per res. Alguns d'ells, entre els quals un dels promotors de l'acte, el president de Mercadona, Joan Roig, han optat per traslladar-se a Barcelona en tren i s'ha hagut de menjar un retard de 20 minuts de l'Euromed. Poca cosa tenint en compte el panorama, admetien alguns comentaris, però tot un símptoma de la raó de l'acte. Entre els damnificats pel retard hi havia també el president de la Generalitat valenciana, Ximo Puig, que també viatjava en l'Euromed.
Aragonès, silent
Des de la primera fila han seguit els parlaments els presidents de Catalunya, València i Múrcia, el republicà Pere Aragonès, el socialista Ximo Puig i el popular Fernando López Miras. El 2018, aquest acte ja es va celebrar a Barcelona, però l'aleshores president, Quim Torra, va declinar participar-hi perquè no tenia possibilitat d'intervenir. mentre que sí ho feia el ministre de torn, José Luis Ábalos.
Aragonès ha optat aquest cop per una presència sense massa festivals. Ha estat el darrer a arribar, més tard que els presidents de València i de Múrcia, que ja havien fet declaracions a les portes del centre de convencions i esperaven dins de l'edifici, però també després de la ministra. Com han fet els altres presidents -i després de girar les càmeres per evitar tenir de fons l'omnipresent #QuieroCorredor-, ha reclamat que s'accelerin les obres de la infraestructura perquè "és imprescindible i anem tard". Tot seguit, s'ha submergit en el seu silent lloc a la primera fila d'un acte que ha transcorregut totalment en castellà, tret d'alguna brevíssima salutació. De fet, el protocol no ha regnat amb especial entusiasme, la salutació als autoritats ha brillat per la seva absència. No s'ha escoltat fins al final quan ha arribat el torn de la ministra i, en prendre la paraula, ha "aprofitat" per saludar els tres presidents i el líder de l'oposició, Salvador Illa, també assegut entre el públic. Ha estat l'única que hi ha pensat.
Flaire de paella
I no ha estat per falta de temps, atès que entre pitos i flautes l'acte ha durat una hora i tres quarts. L'ha obert el president dels empresaris valencians, Vicente Boluda, i la ministra l'ha tancat després d'un rosari de parlaments i projeccions. Quan ha arribat el torn de Sánchez el flaire de la paella que es preparava per a la recepció final començava a envair l'auditori i a neguitejar els assistents.
La ministra, que demà celebra l'aniversari, ha tret ferro als retards a la infraestructura que han denunciat les intervencions que l'han precedit, ha puntualitzat que, segons la seva versió, aquest projecte es remunta al 2013, i que des del 2018, quan el PSOE va arribar al poder, l'avenç és indiscutible. "Hem passat d'una execució que el 2018 era 5% al 60%; quan vam arribar al Govern el 2018 més de la meitat del corredor no estava planificat, ara el tenim tot planificat i seqüenciat", ha proclamat.
Col·leccionem retards
La seva intervenció ha tingut forma d'entrevista i al mig s'hi ha projectat un dels espots de l'acte, de l'anomenada campanya col·lecciona retards. "Col·lecciona retards amb el corredor mediterrani, la infraestructura ferroviària que el nostre país porta anys esperant però arribar per fascicles. T'agradaria saber quan és el proper lliurament? A mi també. Ja està bé que ens prenguin el pèl", ironitza la veu en off damunt d'unes imatges d'un nen juga amb un tren sense peces.
"Si podem abandonar la retòrica del victimisme, si mirem endavant som un país amb grans potencialitats. Som el país que té un millor sistema d'infraestructures ferroviàries, el millor del món després de Xina", ha replicat la ministra no especialment feliç amb la broma, a la qual ha respost reclamant implicació del sector privat i regalant a la presentadora que s'ha encarregat de fer-li l'entrevista un QR amb els expedients de les 300 actuacions en marxa i els llistats de contractes licitats.