Donald Trump, com a president dels Estats Units, és ara mateix el líder indiscutible de la dreta populista mundial. El mandatari americà s'ha envoltat d'aliats internacionals de l'extrema dreta com l'hongarès Viktor Orbán, la italiana Giorgia Meloni, el salvadorenc Nayib Bukele o l'argentí Javier Milei, amb els quals ha mostrat complicitat a la recent gran cimera de Washington. A Espanya, l'amic de Trump és Vox i, de fet, Santiago Abascal va ser l'únic dirigent polític espanyol convidat a la presa de possessió del president americà i recentment es van retrobar a Washington, on va rebre els elogis del president americà: "Quin gran paio el líder del partit Vox d'Espanya, Santiago Abascal. Gràcies, Santiago. Gran feina la que estàs fent". Abascal, que també és el líder de Patriots, un dels tres grups parlamentaris d'extrema dreta a Brussel·les —en el qual també hi ha Orbán, el Reagrupament Nacional de Marine Le Pen, el FPÖ austríac o la Lliga de Matteo Salvini—, s'ha apropat molt a Trump en els darrers temps i això li està costant crítiques i baixes al si del seu partit.

Trump, que mai no ha amagat la seva bona relació amb el president rus, Vladímir Putin, i ha criticat constantment el seu homòleg ucraïnès, Volodímir Zelenski, a qui ha arribat a titllar de "el venedor més gran del món" per les seves peticions d'ajut econòmic i militar, ha fet un gir a la política de la Casa Blanca en la guerra d'Ucraïna i s'ha apropat a Rússia per assolir un polèmic acord de pau del qual vol treure profit. Vox va donar suport a Ucraïna davant de la invasió russa i que ara Trump s'allunyi de Kíiv i fins i tot titlli de "dictador" Zelenski ha fet saltar les alarmes entre alguns membres del partit d'extrema dreta espanyol. L'eurodiputat Hermann Tertsch i l'exdiputat en el Congrés per Ciutadans i ara proper a Vox Juan Carlos Girauta han criticat la deriva de Trump.

Rosety estripa el carnet del partit de l'"enllustrador de botes" de Trump

D'altra banda, Trump ha començat a imposar aranzels a Europa, amb el consegüent impacte que puguin tenir sobre l'economia espanyola i sobre l'exportació de metalls i aliments. Veus de Vox han expressat la seva inquietud per això, mentre que Abascal ha provat de desviar el focus argumentant que el problema del camp i l'economia espanyola rau en el Pacte Verd europeu. En aquest sentit, el seguidisme d'Abascal amb Trump sembla paradoxal per a un partit que fa bandera de ser patriota. Això ha portat que una figura del partit d'extrema dreta com és el general retirat Agustín Rosety hagi abandonat Vox aquest dijous titllant Abascal de "limpiabotas" de Trump.

Degoteig d'abandonaments en el partit durant els últims anys

Rosety se suma així a la ja llarga llista de figures mediàtiques o ex alts càrrecs del partit que s'han distanciat de la direcció de Santiago Abascal i han abandonat el partit. Recentment, també ho va fer l'exvicepresident de la Junta de Castella i Lleó Juan García-Gallardo, que ha criticat la falta de democràcia interna i la "deriva" del partit. També va deixar Vox, per discrepàncies amb la direcció d'Abascal, Iván Espinosa de los Monteros, que havia estat membre de la cúpula del partit i el va abandonar quan el sector tradicionalista de Jorge Buxadé i Ignacio Garriga es va imposar sobre el seu sector ultraliberal. Abans, ja havien abandonat el partit el 2022 o a 2023 figures com Macarena Olona o Víctor Sánchez del Real per distanciaments amb la cúpula d'Abascal.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!