La CUP ha començat l'any registrant al Parlament una llei amb un seguit de mesures per fer front a l'emergència climàtica, que ja és una realitat, amb propostes per reduir els seus efectes sobre el país sota el nom "Proposició de llei de mesures urgents de protecció de la seguretat climàtica". L'ha presentada aquest dimarts en roda de premsa el diputat cupaire, Dani Cornellà, que ha recordat que el registre de la llei coincideix amb el cinquè aniversari del temporal Glòria, que va arrasar el litoral català el gener del 2025, tot criticant que de llavors ençà no s'han pres cap mena de mesures per si es torna a repetir una situació d'aquestes característiques: "Cinc anys després podem afirmar que no s’ha fet res, que estem igual que aquell gener fatídic del 2020 i que si avui tornés a passar no se'n podrien evitar les conseqüències”, ha lamentat Cornellà en roda de premsa. 

Trens a totes les capitals de comarca abans del 2033

Entre aquestes mesures hi destaquen totes les que tenen a veure amb el foment del transport públic arreu del país i no només a la capital de Catalunya. Per això mateix, la CUP, en l'article 4 d'aquesta proposició de llei planteja una primacia del transport ferroviari en l'increment i la modernització de les infraestructures de transport del país, començant per la creació del programa TrenFuturCat. Aquest tindria l'objectiu de connectar amb ferrocarril totes les capitals de comarca i poblacions de més de 20.000 habitants abans del 2033. Aquest és un repte molt important ja que, avui encara hi ha desenes de capitals de comarca sense tren, la majoria de les quals a la demarcació de Lleida, especialment als Pirineus. Per això mateix, es posa el focus a "afavorir l'accés ferroviari des del Pirineu i les terres de Ponent", on la situació és especialment complicada. A més, també proposen crear eixos ferroviaris de sud a nord sense passar obligatòriament per Barcelona, a diferència del que s'ha fet fins ara en el transport ferroviari.  

Per altra banda, la proposició de llei de la CUP també incorpora una disposició transitòria amb una moratòria de tramitació de la creació o ampliació de la creació d'infraestructures de transport fòssil. És a dir, que segons aquesta, quedaria congelada l'ampliació d'aeroports, ports, autopistes i carreters, a més de la creació de noves infraestructures com aquestes. Des de la CUP sempre s'han mostrat frontalment en contra de l'ampliació de l'aeroport del Prat, que al seu torn reclama el Govern del PSC i Salvador Illa. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!