Els cinc principals candidats a l’alcaldia de Barcelona, Xavier Trias (Junts per Catalunya); Ernest Maragall (ERC); Jaume Collboni (PSC); Ada Colau (Barcelona en Comú) i Daniel Sirera (PP), s’han vist les cares aquest dilluns en el primer debat que els ha ajuntat a tots dalt d’un escenari a la sala Moragues del Mercat del Born, convidats per PIMEC, en una trobada d’alt contingut econòmic en que el turisme, l’ampliació de l’aeroport del Prat i les polítiques de pactes postelectorals han estat els punts de més confrontació de models, acusacions i retrets mutus per la seva gestió i per les projeccions de les polítiques de futur segons qui sigui el proper alcalde després de les eleccions municipals del 28 de maig.
🗓️ Calendari de les Eleccions Municipals 2023 a Catalunya: quan són, dates clau i candidats
📝 Candidats a les eleccions municipals 2023 a Barcelona: tota la llista
📝 Jaume Collboni, primer convidat al cara a cara amb ElNacional.cat
A diferència de la trobada que va tenir lloc fa dos divendres convocada per Motoristes per Barcelona, que no estava plantejat com un debat, on Colau i Maragall no hi van participar i la resta de candidats van demostrar certa sintonia en defensar les demandes del sector de la motocicleta, aquest dilluns, tot i mantenir la cordialitat i la compostura, s’han pogut confrontar models econòmics força diferenciats i sovint enfrontats. I el mateix format del debat ha facilitat la comparació de polítiques, passades, presents i futures en el que s’ha convertit en la primera ocasió per veure la manera com cadascun dels candidats enfocarà la campanya electoral.
Com l’amfitrió ha estat la patronal que representa les petites i mitjanes empreses, el contingut ha hagut de ser necessàriament econòmic, però des d’aquest vessant s’ha pogut parlar del model de ciutat en un sentit més ampli. En aquest sentit, Antoni Cañete, president de PIMEC, els ha convidat a reflexionar sobre el model econòmic de la ciutat a partir d’un prec, “governeu amb els petits per poder fer-nos grans”. Ha moderat el debat la periodista Cristina Riba, que ha gestionat un rigorós ordre de temps i intervencions que no ha evitat, amb tot, que l’acte s'allargués per més de dues hores.
Turisme: entre la barra lliure i la turismofòbia
La gestió del turisme ha estat dels primers aspectes que s’han debatut i un dels més espinosos, tant pel fet que és un problema que interpel·la tots els candidats, com perquè tots hi aplicarien receptes diferents. L’alcaldessa de Barcelona ha volgut treure pit de la seva gestió al capdavant del govern municipal els darrers vuit anys, tot assenyalant que sota el seu mandat s’han “tancat milers d’apartaments turístics il·legals” i ha defensat la necessitat d’abordar la qüestió des de la col·laboració público-privada, “però amb lideratge públic”, mentre que Collboni ha defensat que amb el PSC al govern municipal, s’havia superat “l’etapa de la barra lliure i la de la turismofòbia”, en sengles al·lusions als alcaldes Trias i Colau.
El cap de llista de Trias per Barcelona, per la seva banda, ha recordat que el turisme suposa el “14% del PIB” i ha proposat fer campanyes per impulsar el turisme familiar, cultural, de fires i de negocis, deixant clar el tipus de turisme que no es vol: “No volem turisme de prostitució, droga i alcohol”, ha afirmat. Al seu torn, l’alcaldable d’ERC ha apuntat que Barcelona “no és ni vol ser una ciutat low-cost”. Pel que fa al candidat del PP, Sirera ha afirmat que “Barcelona serà una ciutat turística o no serà” i per això ha anunciat un pla de xoc per “acabar amb la turismofòbia fomentada pel govern de Colau i Collboni”.
Aeroport: Retrets a Lucena
Pel que fa a l’ampliació de l’aeroport del Prat, que de moment està frenada, Maragall s’ha pronunciat a favor d’un “aeroport coherent al servei de l’economia i el model productiu” sense aclarir si estava a favor d’ampliar-lo segons els plans d’AENA sobre la zona protegida de la Ricarda. Al seu torn, Colau ha assegurat que defensar l’ampliació és “negacionisme climàtic”. Trias, al seu torn, ha carregat contra Maurici Lucena, president d’AENA, perquè “ens va parar una trampa”, ja que sabia que l’ampliació en els termes plantejats pel gestor aeroportuari “ens crearia problemes a tots”, i per això ha reclamat que l’Ajuntament de Barcelona tingui capacitat de decisió i “incidència real de com es gestiona l’aeroport”.
Collboni, a qui han acusat de ser “doctor Jekill i míster Hyde” per fer veure que no ha estat al govern municipal, ha defensat l’ampliació i ha assegurat que si assoleix l’alcaldia treballarà per aconseguir que s’ampliï: “Impulsaré un acord institucional del conjunt de la societat civil per fer el debat de per què és necessari fer l’ampliació i com s’ha de fer”, ha assenyalat. Finalment, Sirera ha proposat l’ampliació “movent la Ricarda”, i ha apuntat que “si no fem la tercera pista, la faran a l’aeroport de Madrid”.
Ningú es mulla amb els pactes
Pel que fa a les polítiques de pactes, com és habitual els candidats han intentat esbrinar les intencions del contrari, però, també per no perdre el costum, no hi ha hagut claredat. En el torn de preguntes creuades entre candidats, Trias li ha preguntat a Collboni si el votaria si el de Junts guanya les eleccions, i el socialista ha donat resposta de manual: “Espero guanyar jo”. Maragall també ha fet una pregunta semblant a Sirera, en el sentit si el popular facilitaria la investidura de Trias, i la resposta ha estat, “a qui no faré alcalde serà a Ada Colau ni a vostè, senyor Maragall”.
Al debat també hi ha hagut espai per parlar d’altres temes, com l’habitatge, la fugida de talent jove, la mobilitat, la problemàtica de les petites i mitjanes empreses, la situació econòmica en general, la relació de Catalunya amb Espanya i fins i tot de la festa de Sant Jordi, on tots els participants s’han felicitat per l’èxit d’aquest passat diumenge. Sense pujades de to però amb participació activa, el debat s’ha convertit en una prèvia de tot el que encara ha de passar d’aquí al 28 de maig, quan siguin finalment els barcelonins els que triïn quin model de ciutat és el que volen.