L'ús de la llengua catalana en l'atenció al client va a la baixa a mesura augmenta la grandària de les empreses. Així ho revela un estudi impulsat per la patronal Pimec i el Departament de Cultura, que detalla que la llengua catalana es va servir més a les pimes, que no pas a les grans empreses. El document també apunta que el català és la llengua que més s'utilitza a l'hora de comunicar-se amb els clients, segons diuen el 46,4% d'empreses consultades. Tanmateix, existeixen diferències segons la zona de Catalunya: a la ciutat de Barcelona, només una de cada tres empreses, és a dir, el 33,2%, afirma que habitualment atén en català, mentre que un 59,2% ho adapta al client. A Tarragona, el 60%, Lleida, el 60,5% i Girona, el 52,4%, on el percentatge de botiguers que atén directament en català augmenta respecte a la resta.
Dificultats per aprendre català
L'enquesta s'ha realitzat de forma telemàtica entre els associats de la patronal de petites i mitjanes empreses Pimec, de la qual s'han obtingut 773 respostes, per empreses que representen una plantilla d'uns 18.750 treballadors. Així doncs, l'estudi detalla que un 55% de les empreses sense assalariats fan servir la llengua catalana, un percentatge que baixa fins al 37,1% a les grans empreses. A més, assenyalen que més del 70% de les empreses, sense tenir en compte la seva grandària, no considera necessari donar facilitats als treballadors per aprendre o perfeccionar el català.
El que si destapa l'enquesta és que com més petita és l'empresa, més gran és la percepció que fer servir el català té avantatges. El 75,5% de les empreses sense persones treballadores ho consideren positiu, en el cas de les microempreses el 65,6%, en les petites el 53,3% i en les mitjanes tan sols la meitat. L'estudi també analitza les dades sobre l'evolució de l'ús del català en el temps i fa una comparativa entre el 2012 i 2013, i revela que un "gruix" d'empreses perceben beneficis de fer servir la llengua catalana, amb un 59,3%, encara que la percepció dels avantatges ha disminuït lleugerament respecte de fa gairebé 10 anys—el 2012 un 64,% de les companyies creia que utilitzar el català tenia avantatges—.
Sobre els materials i les comunicacions que utilitzen les empreses, l'informe revela que només entre el 15 i el 20% dels botiguers reconeix fer els tiquets de la caixa en català; el 34% en les empreses sense treballadors. Pel que fa a la pàgina web, un 75% de les companyies la tenen en català i un 65% publica contingut a les xarxes en aquest idioma.