Els usuaris diuen prou al caos de Rodalies aquest dissabte a partir de les 12 del migdia. Manca d'informació, trens desapareguts, manca de seguretat, trens en estat deplorable, combois arribant tard, trens curts, aturades de mitja hora, usuaris caminant per les vies i a peu dret al tren, centenàries fallides, ascensors que no funcionen... són algunes queixes que s'han convertit en pràcticament diàries en els últims mesos, per no dir des de fa anys. Per això, per primer cop, fins a nou plataformes d'usuaris s'han posat d'acord per exigir solucions immediates davant les incidències pràcticament diàries que viu la xarxa ferroviària catalana, ja sigui amb l'R1, R2 Sud i Nord, l'R3 o l'R4, amb un especial focus als trens regionals. Els manifestants estan convocats en nou localitats del país, a les estacions de Tortosa, Tarragona, Segur de Calafell, Valls, Lleida, Cardedeu, la Garriga, Figueres i Molins de Rei, on també hi haurà una alta participació de representants de les diferents formacions polítiques. Els convocants, Dignitat a les Vies, Trens Dignes Ebre, Pqnoensfotintren, Ripollès Existeix, Salvem l'R2 Nord, Promoció del Transport Públic, Propera parada Valls, Usuaris Avant Catalunya i Defensem el tren de l'Empordà s'han posat totes d'acord després d'unes setmanes en les quals l'atenció i tensió política i social ha estat centrada en Rodalies. De fet, fins i tot, els convocants han hagut de descentralitzar les manifestacions per evitar que els usuaris agafin la fallida Renfe.
🔴 Mobilitzacions dels usuaris de Rodalies a Catalunya, DIRECTE
Els usuaris centren les seves crítiques sobretot en Renfe i Adif, malgrat que amb qui hi ha pitjor relació és amb la segona entitat, que és la propietària de la infraestructura. De fet, el portaveu de la plataforma d'usuaris de l'R3, Marc Janeras, en el dia de la presentació de les mobilitzacions va assegurar que sí que hi ha interlocució amb la Generalitat i Renfe, mentre que amb Adif és "impossible". "El gran mal que ens hem trobat sempre és amb Adif", va dir la portaveu de Dignitat a les Vies, Anna Gómez, en una entrevista a El Nacional.cat. De fet, en aquesta entrevista, els portaveus dels usuaris també posaven sobre la taula situacions tercermundistes per als usuaris, alertaven sobre la situació de col·lapse de la xarxa ferroviària i advertien que no s'estava invertint on toca.
Tensió política al Parlament i al Congrés pel caos de Rodalies
Tot pegat s'ha traslladat en un augment de la tensió política al Parlament i al Congrés dels Diputats. Amb foc creuat entre les principals forces del país. Primer, per la manca d'inversió històrica cap a Rodalies, i és que segons l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef), entre el 1990 i el 2018, Adif, que gestiona les infraestructures ferroviàries, va invertir 56.000 milions d'euros en l'alta velocitat, enfront dels només 3.700 milions destinats a Rodalies. Però no només això. D'aquests 3.700 milions, les Rodalies de Madrid es van emportar pràcticament la meitat de la inversió, un 47%, enfront del 17% de les Rodalies de Barcelona. Un altre exemple és que l'expresident del govern espanyol José Luis Rodríguez Zapatero fa uns 20 anys va anunciar una inversió de 4.000 milions d'euros en Rodalies, però no se'n va executar ni una cinquena part. Mentre que, més tard, Mariano Rajoy també en va prometre 2.000 més, que també no es van acabar executant. En marxa hi ha el pla Rodalies 2020-2030, amb Pedro Sánchez al capdavant, que inclou una inversió de 6.345 milions d'euros, dels quals s'han invertit uns 2.000 milions.
Però el caos de Rodalies no només es queda aquí. El traspàs de Rodalies la Generalitat també ha estat protagonista aquestes últimes setmanes, però no perquè hagi efectuat, sinó perquè els sindicats de Renfe i Adif es van revoltar contra l'acord entre el PSOE i Esquerra Republicana. El cas és que van convocar una vaga que havia de començar aquest dilluns, ja que els treballadors volen evitar el canvi d'empresa i mantenir-se les condicions laborals de Renfe. Mentre l'acord inicial entre socialistes i republicans era el de crear una empresa mixta 50% entre Estat i Generalitat, amb el pas de les infraestructures viàries d'Adif a IferCat i iniciar el traspàs amb l'R1 sortint de la xarxa ferroviària d'interès general, finalment, tot plegat s'ha rebaixat. Amb l'acord entre sindicats, Adif, Renfe i el govern espanyol, l'Estat tindrà més accionariat que no pas la Generalitat (50,01%) en l'empresa mixta que havia de substituir Renfe. A més, serà una filial de Renfe, fet que permetrà que els treballadors mantinguin les condicions laborals, mentre que les vies continuaran formant part d'Adif. Tot i això, no tots els sindicats van desconvocar la vaga, fet pel qual durant aquesta setmana han desaparegut trens.
Junts, ERC, Comuns i CUP participaran en les mobilitzacions, amb el suport d'Òmnium i el Consell
Tot plegat ha provocat una tempesta perfecta per al Govern de la Generalitat i el govern espanyol. Al Parlament de Catalunya, Junts per Catalunya, el Partit Popular i la CUP han demanat la dimissió de la consellera de Territori del Govern de la Generalitat, Sílvia Paneque, després que comparegués per donar explicacions. Paneque, en la comissió de Territori, va fer una repassada de les inversions i va responsabilitzar la manca d'inversions als governs dels últims anys, sense assenyalar noms. De fet, Junts per Catalunya, Esquerra Republicana, els Comuns i la CUP se sumaran a les protestes d'aquest dissabte, mentre que entitats independentistes com Òmnium Cultural i el Consell de la República hi donen suport. De fet, la cambra catalana també celebra un ple monogràfic sobre aquesta qüestió, on el president de la Generalitat, Salvador Illa, donarà explicacions després de rebutjar comparèixer la setmana passada.
Paneque no ha estat l'única responsable política que s'ha hagut d'enfrontar a l'oposició. De fet, el principal responsable d'Adif i Renfe, el ministre de Transports, Óscar Puente, se les ha tingut en les darreres setmanes amb Junts per Catalunya i Esquerra Republicana. El ministre, de fet, en més d'una ocasió ha llançat frases polèmiques, com la de responsabilitzar el caos de Rodalies a vandalismes o que no es pot invertir més perquè sinó la xarxa "col·lapsaria". “Estem cansats de tenir sempre la raó, perquè els diversos governs d’Espanya continuen perpetrant un atac diari contra la mobilitat dels catalans; vostès no compleixen un pressupost ni per casualitat”, assegurava el portaveu de Junts al Senat, Eduard Pujol. Mentre que Joan Queralt, d'ERC, demanava "menys disculpes i més esforços, perquè les excuses que he escoltat avui són les mateixes que fa 40 anys quan vivia a Sitges i patia un calvari sempre que havia d’agafar el tren per anar a Barcelona o a Tarragona”. Amb tot, si el temps ho permet, s'espera que aquest dissabte sigui un dia clau per als usuaris, que esperen solucions immediates i deixar de veure diàriament incidències, caos i anormalitat al servei ferroviari català.