La Plataforma per la Llengua va denunciar aquest dijous l'acomiadament per part de la cadena de supermercats Veritas d'una treballadora d'un establiment de Puigcerdà per parlar en català als clients. El fundador i president executiu de Veritas, Silvio Elías, ha negat categòricament aquesta informació i ha justificat que el període de prova de la treballadora havia acabat i no han volgut comptar amb els seus serveis. En una entrevista aquest divendres a El Matí de Catalunya Ràdio, Elías ha defensat que "estimem el català i és la llengua vehicular de l'empresa".
Veritas no té cap normativa interna per la llengua
"No tenim cap normativa interna, cap ni una, que faci esment a la llengua. I mai es fan comunicacions per WhatsApp. Es fan per canals interns. En tot cas, seran recomanacions", ha explicat el president de la cadena. Amb tot, ha anunciat que Veritas "investigarà i intentarà entendre el perquè de les paraules de l'encarregat". Així doncs, ha assegurat que, si cal, es prendran mesures "si l'encarregat ha fet un ús indegut i inadequat dels arguments".
Plataforma per la Llengua va fer públic un àudio en el qual l'encarregat de l'establiment reconeix que l'han acomiadada per motius lingüístics després que dos treballadors de l'empresa es van fer passar per clients i es van queixar que la treballadora els responia en català amb l'argument alegal que ells s'hi havien adreçat en espanyol. Sobre aquest fet, Elías ha criticat que l'àudio està editat i té talls que fan que es pugui malinterpretar la conversa "que s'ha enregistrat sense el consentiment de la companyia".
🗨 "Vas atendre [en català] dos clients d'oficina que et parlaven en castellà!"
— Plataforma per la Llengua (@llenguacat) May 4, 2023
❗ Denunciem que @Ecoveritas ha ACOMIADAT una treballadora d’una botiga de Puigcerdà per parlar en català
➡ Tota la informació: https://t.co/2Ao5DpnWhM #DretsLingüístics pic.twitter.com/Q34h9GFMHp
La treballadora reclama una indemnització
L'empleada acomiadada ha presentat una demanda als jutjats contra Veritas perquè considera que ha estat discriminada per raó de llengua i que, per tant, l'acomiadament s'ha de declarar nul i l'empresa l'ha de readmetre i indemnitzar-la. En declaracions al mateix programa, la treballadora ha indicat que primer li van demanar que "parlés en espanyol amb una companya castellanoparlant" que li serviria per practicar, tot i que ella s'hi va negar. "Jo de castellà ja en sé de sobres", va indicar.
L'encarregat de la dependenta acomiadada va enviar un missatge al grup de WhatsApp dels treballadors amb diferents consignes. Entre aquestes, escrites en castellà, una especificava que "a l'hora de parlar entre companys, farem servir l'idioma que sigui més còmode per a totes dues parts", i una altra apuntava que "a l'hora d'atendre un client, se li ha de respondre en el mateix idioma en què s'està expressant". En tots dos casos, l'encarregat avisava que si no es respectaven les ordres, es podria considerar una falta greu i ser motiu de sanció. La treballadora denuncia que això no es compleix sempre perquè hi ha companyes que "bé que responen en castellà als clients que se'ls dirigeixen en català i no se les ha acomiadat pas".