Consens. Aquest concepte tan poc de moda en política últimament ha estat possible entre els ajuntaments de Barcelona, l'Hospitalet, Sant Adrià, Cornellà, Esplugues i el Govern de la Generalitat en la batalla contra la contaminació, concentrada a escanyar la presència del cotxe, per anar-lo deixant sense espai a la ciutat. D'aquí a tres mesos, a partir de l'1 de gener, entrarà en vigor la restricció permanent més important als vehicles contaminants que s'hagi fet arreu de l'estat espanyol, l'anomenada Zona de Baixes Emissions. Serà l'equivalent a 20 Madrid Centrals.
La mateixa Ada Colau s'hi ha referit com a "una mesura històrica" que, com ha subratllat el conseller de Territori Damià Calvet, és "estructural" perquè "l'interès col·lectiu està per sobre del personal". Tots dos han presidit la posada de llarg de la nova mesura acompanyats dels màxims representants de la resta de consistoris de l'Àrea Metropolitana de Barcelona afectats.
Quan i on: entre rondes, entre setmana
A partir de l'any vinent, de dilluns a divendres feiners entre les 7 h i les 20 h els vehicles que no disposin d'etiqueta ambiental de la DGT no podran circular per la ciutat de Barcelona en tot allò que és l'àrea entre rondes. L'ordenança ja és a punt, al llarg de les properes setmanes entrarà en la fase d'esmenes i al·legacions, i serà la mateixa per a tots els ajuntaments afectats.
Qui: moratòria per a professionals
Ja d'entrada, el càlcul és que s'exclourà dels carrers 50.000 vehicles, una xifra que representa el 23% del parc circulant. És a dir, la reducció serà dràstica: una quarta part menys de cotxes recorrent Barcelona a partir del 2020. Ara bé, la idea és que en quatre anys el volum de vehicles afectats s'incrementi fins als 125.000, perquè les categories i restriccions s'aniran ampliant.
Per saber si un vehicle té autorització per circular o no, cal que cada propietari es preocupi de comprovar-ho. La consulta pot fer-se al mateix web de l'Ajuntament, i n'hi ha prou d'introduir la matrícula al cercador. Quedaran subjectes a restriccions els dièsel matriculats abans del 2006 i els gasolina d'abans del 2000. En quedaran exempts els casos de mobilitat reduïda i serveis funeraris.
Segons s'ha explicat des de l'Ajuntament, no serà obligatori dur enganxada l'etiqueta ambiental, perquè es col·locaran una setantena de càmeres arreu de la ciutat, tant a les sortides de les rondes com a diverses vies urbanes, que llegiran les matrícules de manera automàtica.
Això vol dir que els propietaris de vehicles contaminants només podran moure'l entre setmana a la nit i els caps de setmana. A més, se'ls concediran 10 dies de lliure disposició al llarg de l'any durant els quals podran sol·licitar autorització per circular, sense haver de justificar per què. Per poder-ne fer ús, caldrà inscriure's en un registre i el permís tindrà vigència de 24 hores.
Les sancions, que oscil·laran entre els 200 € i els 1.800 €, no començaran a aplicar-se fins a l'1 d'abril. A més, es concedeix una moratòria d'un any per al transport de mercaderies i els vehicles professionals, per tal que puguin modernitzar les flotes.
Per què?
Cada any hi ha 350 morts prematures vinculades directament a problemes de contaminació, a banda de les malalties cardiovasculars i respiratòries que també se'n deriven.
La intenció de Govern i ajuntaments és reduir les emissions de partícules NOX en un 15% i del diòxid de carboni en un 6% els primers anys.
La previsió és que, com a conseqüència d'aquest veto al cotxe, el volum d'usuaris de transport públic augmenti un 20%. De moment l'Ajuntament no preveu incrementar-ne la freqüència, perquè argumenten que la mateixa mesura farà millorar la velocitat dels autobusos i això farà el transport públic més eficient. Ara bé, tant el Govern com el Consistori assenyalen la necessitat d'anar reforçant transports estratègics, com són l'acabament del tram central de l'L9 o Rodalies.