El no del govern de Pedro Sánchez a l'ampliació de l'Aeroport del Prat està provocant un matí frenètic de declaracions dels diferents polítics, per triar i remenar. La portaveu d'Esquerra, Marta Vilalta, sent com una "estafa" el trencament del projecte que va anunciar ahir la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i va més enllà: "Això és un xantatge. Ens estan dient 'o fas el meu projecte d'aquesta manera o no hi ha inversió'', en declaracions a Aquí Cuní de Ser Catalunya.
Les excuses des de Madrid per aturar la inversió es remeten a uns tuits del president Pere Aragonès tot i que han admès no haver rebut en cap moment, per part del Govern, una trucada demanant frenar-ho en sec.
Per això, Vilalta constata una incongruència: "Es queixen dels tuits i nosaltres ens enterem de la no inversió pels mitjans de comunicació". Mentre la ministra reitera que el projecte s'ajorna fins, com a mínim, el 2026, la idea que plana entre el Govern i els socialistes catalans és una altra. Tant Vilalta com Alícia Romero, portaveu del PSC, confien en una possible represa de les negociacions.
Vilalta entona la responsabilitat del partit que representa i recorda que avui, "el president Pere Aragonès sortirà a donar explicacions" però també exigeix depurar responsabilitats a l'altra banda: "El govern espanyol no té consens intern i ens vol fer pagar a nosaltres en concret, al president específicament i al Govern en conjunt, la culpa de cara a no fer una inversió com es plantejava inicialment perquè saben que la pròpia Comissió Europea no ho hauria permès".
El proper 28 de setembre es porta al Consell de Ministres del govern espanyol les inversions per als propers anys i la ministra veu inviable arribar a temps per plantejar aquest projecte. El document que s'aprovaria seria el referent a l'Ordenació i Regulació Aeroportuària (DORA) 2022-2026.
Perilla la taula de diàleg?
Vilalta recorda que la taula de diàleg no pot modificar la seva agenda prevista per aquest revers d'última hora: "Tenim comissions bilaterals per parlar de l'Aeroport del Prat i taules específiques on es podrà fer un pla estratègic sobre com invertir de la millor manera".
I per si hi ha dubtes, insisteix: "La setmana vinent hem de resoldre com afrontem el conflicte de fons entre Catalunya i l'Estat. Tenim molts espais on parlar, no barregem les coses. No anem a confondre la gent, parlem de tot i cada cosa al seu espai". Si hi ha d'haver una possibilitat per reprendre l'ampliació de l'Aeroport, Vilalta planteja crear una taula específica, si s'escau.