Arreu del territori català es troben obres de l'Estat a carreteres o en la xarxa ferroviària que fa anys que concatenen retards o, directament, estan aturades. Aquestes inversions fallides prenen encara més importància a la llum de les darreres dades sobre les inversions del govern espanyol a Catalunya. Tenint en compte que a Catalunya arriba un terç de la inversió pressupostada, no sorprèn que 22 obres de l'Estat es trobin saltant de retard en retard o paralitzades, segons recull El Periódico.
La llarga llista d'obres afectades per aquesta manca d'inversió recull ampliacions d'estacions, soterrament de vies o desdoblament de carreteres. Hi ha obres que acumulen un total de 25 anys de retard, com és el cas del desdoblament de l'R3 de Rodalies Montcada-Vic. Amb retards molt menors també hi ha una llista considerable de localitats, per exemple, l'A-27 Valls-Montblanc està previst que entri en funcionament el 2023, 11 anys després de les primeres previsions.
De nord a sud
La llista recopilada pel digital citat s'estén fins a 22 projectes endarrerits o paralitzats. Del nord al sud de Catalunya es poden trobar aquesta mena d'obres de l'Estat que s'eternitzen mentre la inversió al territori continua sent molt pobre:
- Desdoblament de l'N-2, variant de Figueres
- Enllaç de Vidreres de la nova A-2
- A-25, Besalú-Figueres
- Condicionament de l'N-230 a Viella
- N-260, variant de l'Eix de Pirineus
- A-14, Almenar-Alfarràs
- A-27, Valls-Montcada
- B-40, Olesa-Viladecavalls
- Connexió Ronda Litoral C-32 Sant Boi
- N-340, desdoblament en el Penedès
- N-420, variants Gandesa, Riudecols i Corbera
- N-340, desdoblament a les terres de l'Ebre
- R3, desdoblament de la via entre Montcada i Vic
- Corredor mediterrani, Castelló-Tarragona (ample internacional)
- Corredor mediterrani, Vandellòs-Tarragona
- Soterrament de la via de ferrocarril al seu pas per Montcada
- Estació de Sant Andreu Comtal
- Estació de La Sagrera
- Soterrament de la via de ferrocarril al seu pas per Sant Feliu de Llobregat
- Soterrament de la via de ferrocarril al seu pas per L'Hospitalet
- Accessos ferroviaris a la Terminal 1 de l'Aeroport
- Accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona
Excuses sobre les inversions
La informació que només en 35,8% de les inversions previstes per Catalunya durant el 2021 s'han dut a terme han despertat la indignació entre les forces polítiques catalanes, el Govern i els sindicats. Per la seva banda, el govern espanyol ha justificat aquests resultats apuntant a la covid. La portaveu de l'executiu espanyol, Isabel Rodríguez, va justificar aquesta situació afirmant que han estat "dos anys molt difícils" en què "s'ha aturat el món". El món es pot haver aturat a Catalunya, però no a Madrid, on s'ha superat el 180% d'inversió pressupostada.