Tots els actes de commemoració dels 50 anys de la mort del dictador Francisco Franco i la recuperació dels drets i les llibertats democràtiques, organitzades pel Govern i per la societat civil, es podran consultar en un portal web, que s'ha posat en marxa aquest dimecres. El conseller de Justícia, Ramon Espadaler, ha presentat alguna de les seixanta activitats d’aquest històric aniversari, que un Grup de Treball -transversal i adscrit a Justícia i liderat per la Direcció General de Memòria Democràtica i el Memorial Democràtic-, ha programat al llarg d'aquest any i el primer trimestre del 2026. Fins i tot s'ha fet un logotip oficial de l'efemèride: Llibertat.50 anys de la recuperació dels drets i les llibertats. Una cita principal, ja anunciada pel president Salvador Illa, serà l’acte institucional de desgreuge al president, Lluís Companys, el 15 d'octubre, coincidint amb els 85 anys del seu afusellament per part del govern franquista i amb motiu del Dia nacional en memòria de les víctimes de la Guerra Civil i les víctimes de la repressió de la dictadura franquista.

La finalitat -s’indica- és fer un balanç històric i rememoratiu dels cinquanta anys transcorreguts des de la mort del dictador, “a fi d’explicar la importància de preservar la memòria antifeixista, i específicament antifranquista, a Catalunya”. També -s’hi afegeix- es vol posar de manifest els perills que actualment amenacen la democràcia, les llibertats i els drets, amb l’auge de forces socials i polítiques de caràcter autoritari.
A més, s'ampliaran les activitats als centres educatius, que el Memorial Democràtic ja fa anys que ofereix, com portar el testimoni de lluitadors antifranquistes a l’aula, com ara Carles Vallejo, expres polític, o la figura de Salvador Puig Antich, a través del periodista Jordi Panyella, que ha actualitzat el seu llibre sobre l'irregular procés penal a l'anarquista, que va ser el darrer executat per garrot vil. Precisament, recentment, el govern espanyol va entregar a les germanes de Puig Antich l'anul·lació del seu procés.
Homenatge als afusellats
Un dels actes més destacats serà la inauguració del Memorial Bosc d'Empremtes a Sant Adrià de Besòs, un conjunt escultòric creat per l’artista Francesc Abad que rendirà homenatge a les 1.686 persones afusellades pel franquisme al Camp de la Bota. El conjunt, amb una volumetria singular, serà visible des de la ronda Litoral i reflectirà una imatge inspirada en la famosa cita del filòsof Walter Benjamin: "Cal passar el raspall a contrapel per la història". L'acte es preveu que es farà al juny. En aquest espai del Camp de la Bota, l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat ja van posar una escultura en record dels assassinats pel dictador.
Al novembre, s’organitzarà el col·loqui Poder, llei i paraula. Sobre la fragilitat de les democràcies ara, que reunirà experts de prestigi internacional en l’estudi dels populismes i l’auge de l’extrema dreta i la dreta més radical. Es detalla que a través d’un debat rigorós i multidisciplinari, s’analitzaran els desafiaments que afronten les democràcies contemporànies, així com les estratègies per reforçar-ne la resiliència davant les amenaces autoritàries i la manipulació del discurs públic.
Així mateix, també s’està preparant un acte de reconeixement a l’oposició antifranquista en el context de l’Assemblea de Catalunya. S'hi precisa que l’acte comptarà amb la participació d'associacions memorialistes i joves estudiants.