L'Aeroport de Barcelona – el Prat ha recuperat aquest divendres l'activitat de la Terminal-2 (T2), tancada des de finals de març amb motiu del pic de la pandèmia de coronavirus. La represa s'ha fet amb restriccions per accedir a les instal·lacions i una escassa programació de vols, tant d'arribades com de sortides. Un 24 de juliol de qualsevol estiu, al conjunt de l'Aeroport del Prat s'esperarien prop d'un miler d'enlairaments i aterratges, mentre que aquest divendres n'hi ha escassament 350.
A partir d'aquest divendres retornen a la terminal 2 les operacions de Ryanair, EasyJet, Wizz Air, Transavia, Air Baltic, Air Moldova, Pegasus Airlines i Volotea, que estaven traslladades temporalment a la T1 des del 26 de març.
Serveis tancats
Fonts d'Aena destaquen que la instal·lació ha tornat a funcionar per eixamplar l'operativa de tot l'aeroport i evitar aglomeracions a la T1. Tot i la reobertura, a la T2 no s'han posat en marxa la majoria de botigues ni dels establiments de restauració.
Ara bé, amb la reobertura de la T2, que s'ha fet una setmana abans del que estava previst, s'ha reprès l'activitat del servei gratuït de busos llançadora que enllaça les dues terminals. Tant la terminal com l'autobús, però, mostren una imatge que queda lluny del constant anar i venir de gent que tradicionalment caracteritza l'aeroport.
Mesures de seguretat
Així mateix, la posada en marxa ha vingut acompanyada d'un desplegant de diverses mesures de seguretat per evitar la propagació de la Covid-19. Així, tan sols poden accedir-hi aquelles persones amb reserva o targeta d'embarcament, o bé que tinguin alguna causa justificada, com acompanyar menors.
Un cop dins, es recomana l'ús de gel hidroalcohòlic, és obligatori l'ús de mascaretes i es recorda que cal complir el distanciament social. Així i tot, la distància de seguretat és força absent a les cues dels taulells de facturació.
La Valerie, una passatgera que viatja a Nantes amb els seus fills a veure a la família, es queixa a l'ACN de la manca de senyals a terra per garantir la separació i reconeix que li "preocupa" l'ocupació de les instal·lacions a la zona d'embarcaments.
A més, relata que fins a l'últim moment ha hagut d'estar pendent de modificacions del vol, que ha canviat d'hora coincidint amb l'obertura de la terminal. Davant la conjuntura sanitària i la incertesa vers l'evolució de la pandèmia, assegura que han mantingut la visita tradicional que cada estiu fan a França amb el temor que es restringeixin els vols a partir del setembre.
També viatja a Nantes l'Aleix, de Parets del Vallès, que des de principis d'any havia posposat el viatge dues vegades. Ell assegura que sent "una mica de nervis" davant la situació sanitària, si bé matisa que "no és precisament por". "Si entre tots gestionem les mesures de seguretat com cal, es pot viatjar", apunta, desitjant "agafar mica en mica una certa normalitat".
Formularis i temperatura a la zona d'arribades
Pel que fa a la zona d'arribades, l'habitual i multitudinària espera d'amics, familiars i empreses de trasllat de passatgers contrasta amb la imatge desèrtica d'aquest divendres. Les portes de l'espai d'arribades s'obren ara de forma molt puntual i a un ritme molt inferior del de qualsevol mes de juliol.
Abans de sortir de les instal·lacions, tots els passatgers que arriben a la T2 han de complir el protocol fixat per Aena a tots els aeroports. Així doncs, han d'entregar un formulari amb les dades de contacte i declarant que no tenen símptomes de la Covid, així com han de passar pel control d'una càmera tèrmica que supervisa que no tinguin febre.
En Jimmy, que torna a Barcelona després d'uns dies de vacances i és el primer cop que vola des del març, explica que el compliment de les mesures de seguretat ha estat senzill. Més perplexitat, però, li genera l'aspecte de la terminal. "És una arribada trista perquè està tot tancat. No entenc que l'aeroport de Barcelona estigui així", assegura, mentre recorda que a França sí que hi ha les cafeteries i botigues obertes als aeròdroms.