Instagram afecta negativament a molts dels seus usuaris, especialment a les adolescents. Ho va admetre Facebook fa poc més d’un any en un estudi de la companyia revelat per una extreballadora, on s’especificava que per a “un 32% de noies que afirmen sentir-se malament amb el seu cos, Instagram les fa sentir pitjor”.

Es tracta de la xarxa preferida entre els millenials, i a escala global acumula més de 1.220 milions d’usuaris, una xifra que no deixa de créixer cada any. Precisament per aquesta raó, Ferran Lalueza, professor i investigador de la Universitat Oberta de Catalunya, insisteix que “cal tenir en compte la incidència que pot tenir en una població jove”.

smartphone

La xifra d'adolescents registrats a Instagram no deixa de créixer.

Les joves comparen el seu atractiu i èxit

Una de les principals problemàtiques està relacionada amb la comparació social negativa, que provoca que els usuaris es qüestionin el seu atractiu i èxit comparant-se amb altres usuaris. Un missatge molt “dolorós, excloent i distorsionador per als qui no se senten a gust amb el seu cos”, explica el professor i investigador.

Juntament amb el psicòleg José Ramón Ubieto, Lalueza ha explicat les raons que converteixen Instagram en una xarxa social potencialment tòxica.

El valor recau sobre el físic

La imatge és pràcticament l’únic tret que serveix de presentació en aquesta xarxa, cosa que fa que “tot el valor recaigui sobre l’estat d’aquesta instantània i redueix la presentació formal”, assegura Ubieto, que també afegeix que “l’efecte d’aquesta comparació pot augmentar les vacil·lacions de tot adolescent”. A la llarga, això es tradueix en una infinita comparació amb milers de fotos i una major dificultat per habitar i acceptar el cos propi.

Es mostra un món irreal

A Instagram ens trobem amb una realitat falsa, però que sempre és perfecta. “És un món irreal fruit d’una selecció esbiaixada, on mostrem el millor i obviem el pitjor, i amb filtres embellidors. Si ens comparem amb aquest món sense ser conscients que és fictici, la nostra realitat acaba resultant bastant depriment”, afirma Lalueza.

thought catalog cAEQVM60PLI unsplash

A Instagram ens trobem amb una realitat falsa, però que sempre és perfecta.

El públic és molt jove i molt sensible

Instagram és la xarxa preferida de molts joves, i les dades ho ratifiquen: als Estats Units, el 40% dels usuaris d’Instagram té menys de 22 anys. Estem parlant d’edats “en què encara estem formant la nostra personalitat i aprenent a acceptar-nos tal com som, i el contrast esmentat pot resultar particularment demolidor”, afegeix el professor. 

És una xarxa molt absorbent 

Les xarxes socials com Instagram tenen una “alta capacitat d’absorció d’interès, temps i dedicació que els priva d’altres activitats”, explica el psicòleg. Es tracta d’una xarxa on és molt difícil tancar la sessió i desconnectar, perquè “està acuradament dissenyada perquè ens hi enganxem i hi dediquem el nostre temps”, afegeix l’investigador.

Com més temps invertim a Instagram o xarxes similars, perdem més coses positives que podríem estar fent.

instagram

Es tracta d'una xarxa on és molt difícil tancar la sessió i desconnectar 

Existència d’un eco molt tòxic

Finalment, una de les coses més preocupants d’aquesta xarxa social és que “la xarxa funciona com una cambra d’eco”, segons explica Ubieto, el que significa que “si tu comuniques un desig o una idea, per exemple sobre autolesions o suïcidi, aquesta xarxa et multiplica les opcions. Aquest eco és un reforç de la teva pròpia idea”, finalitza.

Què podem fer per solucionar els efectes tòxics d’aquesta xarxa social? Una de les opcions és eliminar els “m’agrada”, cosa que pot triar cada usuari. No obstant això, a la llarga “restarà valor a Instagram i farà que neixin noves xarxes en les quals passarà el mateix”, afirma Ubieto. 

Sabent tots els efectes negatius de la plataforma, Instagram proposa dues idees als seus usuaris. En primer lloc, animar la gent que “no es concentri en contingut que podria atribuir a la comparació social negativa”, i també “fer una pausa de la plataforma”. Amb tot, cal preguntar-se si aquestes recomanacions s’haurien fet públiques si no s’hagués revelat l’informe de la companyia.

 

Imatge principal: adolescent a Instagram / Unsplash