Alerta de l'Institut Guttmann als usuaris de patinet, en un comunicat d'aquest dijous: "Pot tenir seqüeles neurològiques severes". L'entitat ha llançat l'advertència després que la xifra de pacients ingressats per lesions neurològiques greus en accidents de patinet s'hagi disparat. L'Hospital de Neurorehabilitació ha tractat deu pacients en el que portem de 2024, nou més que els atesos el 2022 —el primer any que es van comptabilitzar específicament els accidents de patinet—. L'any passat, el 2023, n'hi va haver set.
L'Institut Guttmann ha recordat que el panorama de la mobilitat urbana s'ha vist àmpliament modificat en els últims anys, en gran part a causa de la incorporació del patinet elèctric. És un vehicle de mobilitat personal (VMP) que ofereix un estalvi de temps i econòmic als seus usuaris, però l'entitat ha avisat que té la contrapartida de poder fer una sensació de "falsa seguretat". "Encara que la velocitat sigui més reduïda que en altres vehicles —tenen un màxim de 25 km/h—, un cop al cap pot tenir seqüeles neurològiques molt severes encara que la persona vagi a baixa velocitat en el moment de l'impacte", ha assenyalat Eulàlia Bertran, doctora rehabilitadora de l'Institut Guttmann-Hospital de Neurorehabilitació. Aleshores, Bertran ha recomanat que els conductors facin servir sempre el casc, fins i tot en trajectes curts, encara que no sigui obligatori.
Suspens general dels patinets a Barcelona
En un informe del mes passat, el Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC) va radiografiar la manca d'informació i obediència a les normes de circulació per part del col·lectiu d'usuaris del patinet elèctric a Barcelona, amb dades que suposen un suspens general: un 74% circula per la vorera, cosa que està prohibida excepte quan existeix un carril bici en vorera; i el 61% admet saltar-se semàfors en vermell. Per sort, el mateix baròmetre va destacar que el 2023 hi va haver un descens de la sinistralitat —que ha baixat un 12% respecte del 2022.
El 2023 hi va haver 754 accidents amb participació de VMP, una xifra més baixa que els 850 registrats l'any anterior. El 97,7% dels ferits van ser de caràcter lleu i es van dividir en 661 conductors, 158 vianants i 19 passatgers, xifra que "no hauria d'existir, perquè estan prohibits els passatgers". Així mateix, hi va haver 14 conductors i 4 vianants ferits greus i 2 conductors morts. Aquestes dades no contemplen el recent atropellament d'un usuari de patinet a la Campana per part d'un autobús, que va matar el conductor del VMP.