Un estudi realitzat per investigadors de l'Hospital Clínic-IDIBAPS de Barcelona i de l'Hospital Universitari de Canàries demostra que la prova de sang oculta en femta i la colonoscòpia tenen una eficàcia equivalent per detectar preventivament el càncer colorectal. És a dir, que una prova molt menys invasiva pels pacients com és l'anàlisi de sang oculta en femta pot donar la mateixa seguretat que la tradicional colonoscòpia en aquests casos.
La investigació ha estat publicada per la revista científica The Lancet i els resultats s'han presentat aquest divendres en una roda de premsa, només uns dies abans del Dia mundial del càncer de còlon, el 31 de març. L'estudi ha consistit en el seguiment durant deu anys a 57.000 persones per comparar l’eficàcia de les dues principals estratègies per al cribratge del càncer de còlon i recte. El càncer de còlon és el de més incidència a l’estat espanyol i la detecció precoç és clau per prevenir i diagnosticar la malaltia en fases inicials, quan les possibilitats de curació són més altes.
Mortalitat similar
La mortalitat per càncer colorectal després de deu anys va ser similar en tots dos casos, del 0,22% en el grup de la colonoscòpia pel 0,24% en el de la prova en excrements, per la qual cosa indica que el test és igual d'eficaç que la colonoscòpia per reduir la mortalitat per càncer colorectal als programes de cribratge.
"La conclusió és que una prova menys invasiva com és el test de sang oculta en femta aconsegueix els mateixos resultats en termes de reducció de la mortalitat i de reducció de nous casos de càncer en comparació amb la colonoscòpia", ha afirmat el doctor Antoni Castells, director assistencial del Clínic i cap del grup Oncologia gastrointestinal i pancreàtica de l'Institut d'Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS).
En aquest sentit, el doctor Enrique Quintero, gastroenteròleg de l’Hospital Universitario de Canarias i catedràtic de la Universidad de La Laguna a Tenerife, apunta que, "això podria augmentar la participació en els programes de cribratge, ja que el test immunoquímic fecal és més còmode i menys invasiu per a qui hi vol participar. A més, implementar aquesta prova podria ser més rendible i accessible per a una major part de la població".
Des de l'Hospital Clínic se subratlla que aquesta investigació reforça la importància dels programes de cribratge i demostra que la prova de sang oculta en femta és una eina clau per a la detecció precoç del càncer colorectal, millorant així les taxes de supervivència i reduint la mortalitat associada a aquesta malaltia.