El Consell de Ministres aprova aquest dimarts el projecte de llei anunciat l'estiu passat amb l'objectiu de reduir el consum d'alcohol entre menors, una normativa que preveu limitar els espais en els quals es podrà beure, així com la publicitat, el patrocini i la venda. La llei, un projecte del Ministeri de Sanitat de Mónica García, de la branca de Sumar del govern espanyol, iniciarà ara el periple parlamentari per aprovar-se definitivament. D'aquesta manera, es busca unir i homogeneïtzar a escala estatal les normatives disperses que restringeixen el consum d'alcohol en menors que ja apliquen governs autonòmics i municipals.

El Ministeri de Sanitat considera que el consum precoç d'alcohol augmenta el risc de desenvolupar addicció i afecta negativament el desenvolupament cerebral en aquesta etapa vital de creixement. L'objectiu, per tant, és "prevenir el consum d'alcohol, retardant l'edat d'inici, protegir les conseqüències del consum i reduir els episodis de consum intensiu en aquest grup vulnerable". També es vol acabar amb la idea que existeix un consum moderat o responsable.

Per això, la futura llei prohibirà el consum a totes les persones, adults inclosos, en centres d'ensenyament —tret d'universitats—, de protecció de menors i residències d'estudiants que admetin menors i en espais esportius, de lleure o dedicats a espectacles públics quan hi hagi sessions que s'hagin concebut expressament per a ells. En aquests llocs en els quals no es podrà beure, tampoc no es podrà posar publicitat, ni als seus voltants —menys de 200 metres— ni en les d'altres llocs freqüentats per menors, com centres sanitaris, de serveis socials i sociosanitaris, parcs i llocs de lleure infantil. Això inclou també el mobiliari d'hostaleria, siguin cadires, taules, tendals, para-sols, portatovallons o qualsevol element que faci al·lusió a una marca de beguda alcohòlica. Tampoc no hi podrà haver publicitat de begudes en marquesines del transport públic o en els mateixos busos i trens.

Multes de fins a 600.000 euros

Entre altres mesures, la normativa estén el vet de qualsevol forma directa, indirecta o encoberta de publicitat de productes que simulin ser una beguda alcohòlica i prohibeix l'ús de veus o imatges de persones de menys de 21 anys, d'adults caracteritzats de menors, embarassades o personatges reals o ficticis de rellevància per a la població menor d'edat. En suma, res de frases, tipografia o dissenys trets de la cultura i interessos dels joves i nens. També obliga a instal·lar a les màquines expenedores mecanismes que comprovin la majoria d'edat, similar al que ja utilitzen algunes màquines de tabac.

La normativa habilita a les forces de seguretat poder fer proves d'alcoholèmia en llocs i en circumstàncies en les quals el consum d'alcohol estigui prohibit i contempla la possibilitat de substituir les sancions derivades d'infraccions lleus per la participació en programes de sensibilització. La llei també recull que les multes podran anar de 60 a 600.000 euros en funció de la gravetat.

El 76% dels menors diu haver consumit alcohol

Segons l'Enquesta Estatal sobre Ús de Drogues en Ensenyaments Secundaris a Espanya, l'alcohol és la substància psicoactiva més consumida entre estudiants de 14 a 18 anys. El 2023, el 75,9% diu haver-lo consumit alguna vegada en la seva vida, el 73,6%, l'últim any, i el 56,6%, l'últim mes. Aquesta enquesta reflecteix que l'edat mitjana d'inici del consum és massa precoç, tant per al consum ocasional (14 anys en homes i dones), com per al setmanal (15 anys). La percepció dels adolescents sobre la facilitat per adquirir begudes alcohòliques és molt alta i el percentatge que consideren que els resultaria fàcil o molt fàcil aconseguir begudes alcohòliques assoleix el 93%, malgrat la prohibició legal.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!