La claredat amb què s'explica, argumenta les respostes i rectifica, com ell mateix admet, si escau, l'han convertit en una de les veus més acreditades de la pandèmia a Catalunya. El secretari de Salut Pública, Josep Maria Argimon, marca perfil i es diferencia del paper dels governants en la presa de decisions. Per això, admet dos arguments. D'entrada, en l'aspecte comunicatiu: "No s'expliquen prou bé les coses, durant un parell de mesos ho vam fer bé, però s'hauria de separar la comunicació política de la tècnica, últimament ho barregem més". Tot i que no especifica a quins dos mesos es refereix.
De l'altra, i en declaracions a Aquí Cuní de Ser Catalunya, que les decisions que sempre s'anuncien són polítiques i en cap cas tècniques. Tot i que després ha matisat la resposta posant exemples sobre quina mena de decisions volia referir-se, com els horaris d'obertura de la restauració o els establiments específics que poden obrir i quins no: "Les decisions són polítiques, sempre" i ho justifica perquè és l'administració, el polític, qui les ha de determinar.
Una idea que topa amb les infinites explicacions que, sovint des del Govern en roda de premsa, s'han donat sobre la importància del qui acaba dictant les restriccions, en la majoria dels casos, el Procicat. Al final, acaba resultant difícil entendre per a la ciutadania qui esta per sobre de l'altre, o qui ve abans. Per tot plegat, Argimon recorda que "els polítics es poden posar nerviosos" sovint, però ell procura no fer-ho.
"No tenim més mans"
Les actuacions de Salut, se centren en els propers dies, en canviar el model de PCR i el calendari de vacunació. Anem a pams. Finalment, les farmàcies sí que inclouran el servei de PCR, que estarà informatitzat amb els CAP i ja s'està fent una prova pilot a la part esquerra de Barcelona. Argimon assenyala que, en aquests moments, les limitacions els porten a prendre canvis: "No tenim més mans, són tests d'automostra com es fa amb els professors". Per tant, els catalans hauran d'aprendre a fer servir el bastonet i ser responsables en la seva execució.
El control seguirà el model de cribratges que es fa amb els pacients de càncer. I posant xifres, s'espera mig milió de PCR només en l'entorn escolar. Argimon es desmarca de l'obertura de les escoles, però espera que dilluns torni l'activitat presencial. Està convençut que, mirant el model aplicat fins ara, pot funcionar, però s'haurà de veure la seva evolució i "replegar-lo" si convé.
Pel que fa al calendari de vacunació marcat, el secretari general justifica els retards inicials amb problemes externs al sistema català, com el retard d'una remesa de Pfizer, que no ha afavorit la rapidesa marcada, però també admet que les coses s'haurien pogut fer millor: "D'improvisació no n'hi ha. El que sí que li admeto és que la manera com hem organitzat els equips no ha estat la millor, parlo per exemple de les residències, i ho estem rectificant".
Panorama pessimista
La tendència, si mirem les xifres a Madrid o d'altres països europeus, és que la tercera onada s'accentuarà en els propers dies. Argimon ja dibuixa el panorama: "En tres setmanes estarem molt pitjor". Com sempre, les mesures són revisables, però la pregunta aleshores és, de què serveixen aquests deu dies de restriccions més accentuades? "L'únic que vull veure en deu dies és si podem frenar la corba i mantenir molts malalts a l'UCI".
Unes mesures que, per cert, tenen sota el punt de vista del secretari la visió centralista: "Accepto la mirada de Barcelona a l'hora de prendre decisions". I posa un exemple recent: "Amb les cavalcades, nosaltres pensem en la de Barcelona. En un poble, això és molt diferent, però amb aquells que no tenen serveis essencials, entenem que s'hagi de sortir del municipi, per això hi ha excepcions".