El psiquiatre i expert en tabaquisme Karl Fagerström ha defensat la introducció de les bosses de nicotina al mercat com una alternativa menys perjudicial per als fumadors, assegurant que "amb la regulació i la informació als fumadors adequada, la nicotina pura és molt menys perjudicial que la combustió". Fagerström ha comentat en una entrevista amb Europa Press alguns dels detalls sobre el Projecte de Reial Decret pel que es regulen determinats aspectes dels productes del tabac i derivats, enviat pel Ministeri de Sanitat espanyol a la Comissió Europea divendres passat i el text del qual va ser conegut el dia d'ahir.
Així, considera que els sobres de nicotina podrien ser una bona manera de provocar el canvi als fumadors cap a un producte que és "molt menys perjudicial que la combustió", sempre acompanyat de "la regulació adequada i la corresponent informació als fumadors".
L'expert, autor del famós test de dependència del tabac que porta el seu nom, considera que la decisió espanyola de limitar els sobres de nicotina a 0,99 mg és lluny del que es consideraria efectiu per aconseguir aquest canvi, una cosa per a la qual creu "no es necessita més nicotina que uns 10 mg", per sota de la mitjana dels productes actualment al mercat però molt per sobre de la limitació espanyola. "A Suècia la nocivitat del producte, per exemple, regeix la fiscalitat del mateix. Els bons productes [des del punt de vista que aconsegueixin provocar el canvi als ja fumadors] no necessiten més nicotina que uns 10 mg", va detalla.
De fet, el Ministeri de Sanitat espanyol té publicat en la seva pàgina web un únic informe sobre els sobres de nicotina, traduït de l'Institut federal per a valoració de riscos (BfR) d'Alemanya, que tenint en compte la toxicitat aguda de la nicotina defineix els 16,6 mg/bossa com el límit superior acceptable, que considera "comparable amb la qual s'assoleix a la sang després del consum de cigarrets". Fagerström considera que l'ús inicial d'aquestes bosses certament pot atreure alguns joves, de manera similar al que ha passat amb els cigarrets electrònics, però ha pronosticat que "després de l'esclat inicial de la moda, l'ús es reduirà", també en el cas dels vapejadors i altres sistemes.
La posició de la FDA nord-americana sobre els sobres de nicotina és favorable
L'expert ha destacat que l'Administració d'Aliments i Medicaments dels Estats Units (FDA) ha determinat que "l'existència de bosses de nicotina al mercat era positiva per a la salut pública", en comparació amb la resta de productes i per això ha autoritzat recentment la comercialització de 20 productes la companyia ZYN. El psiquiatre ha criticat possibles prohibicions, argumentant que "prohibir no és una opció" i que les restriccions a drogues culturals com l'alcohol i el tabac permetrien que irrompessin i que aquest mercat caigués "en mans del crim organitzat i de productes de baixa qualitat", sense la corresponent regulació.
Respecte a la indústria tabaquera, ha manifestat que "per descomptat que hi perd amb la disminució del mercat de cigarrets i es beneficia de l'augment del mercat de reducció de danys", però considera que cap d'aquestes certeses no és tan rellevant "com perquè no interessi salvar vides canviant els patrons de consum dels productes més nocius per altres de menys nocius". A més, ha mostrat la seva preocupació per l'actitud de la Comissió Europea, afirmant que "no és bona quan es prohibeix l'snus [el tabac mastegat, molt estès a Suècia] i no els cigarrets que haurien d'eliminar-se progressivament".
Fagerström ha comparat el consum de nicotina amb altres substàncies, assenyalant que "el dany és molt menor amb la nicotina pura que amb els cigarrets", la qual cosa ja no la situaria com un "problema de salut" pública de l'actual magnitud, sinó més aviat a la lliga d'altres productes "com són el cafè i les begudes energètiques". L'expert ha subratllat també que prohibir aquestes alternatives podria tenir conseqüències no desitjades, ja que "el comerç electrònic modern facilitaria la compra i l'Estat perdria amb els impostos".
Sanitat elimina l'empaquetament genèric del projecte de reial decret enviat a Brussel·les
A més de la regulació de les bosses de nicotina i els canvis en la dels cigarrets electrònics, el Ministeri de Sanitat ha eliminat la regulació de l'empaquetament genèric dins d'aquest Projecte de Reial Decret, enviat a la Comissió Europea divendres passat, concretament al sistema de notificació TRIS que analitza la transparència i compatibilitat de les normes tècniques dins de la Unió Europea.
Preguntat el Ministeri de Sanitat referent a això per Europa Press, assenyalen que "s'ha retirat d'aquest reial decret per qüestió de rang normatiu", però "no renuncien" a la mesura que esperen recuperar més endavant. El text presentat el novembre passat, abans de l'audiència pública, impulsava l'empaquetament genèric - amb tres nous apartats 4, 5 i 6 a l'article 19, del RD 579/2017- a més de limitar les bosses de nicotina i regularà els 'vapers' amb nicotina i sense, incloent-hi restriccions a les aromes.
Així, el mateix projecte presentat al TRIS l'elimina de les seves principals novetats, entre les quals enumera que "restringeix la presència d'aromatitzants o saboritzants als cigarrets electrònics, amb nicotina o sense,", i que "s'introdueixen dues noves categories de productes en el nostre ordenament jurídic, les bosses de nicotina i els productes a base d'herbes escalfades".
El projecte de reial decret inclou un article únic amb 16 apartats per a l'aprovació dels diferents canvis plantejats, alguns d'ells amb caràcter innovador al regular per primera vegada diverses categories de productes. A més, la norma incorpora una disposició addicional, una disposició transitòria i una disposició final.
Així, l'apartat u, modifica l'objecte de la norma per incloure els cigarrets electrònics sense nicotina; l'apartat dos modifica i introdueix definicions dels termes expressats al llarg de la norma; l'apartat tres modifica el règim dels ingredients i additius per incloure als productes per escalfament: els apartats quatre a quinze regulen els cigarrets electrònics sense nicotina, i es regulen les obligacions de comunicació en relació amb aquests productes, els assajos i els requisits de control i verificació.
L'apartat set modifica determinats requisits de qualitat i seguretat dels cigarrets electrònics; i l'apartat setze afegeix un nou títol per regular productes relacionats diferents de cigarrets electrònics, cigarrets electrònics sense nicotina i herbes per fumar. A més s'introdueixen dues noves categories de productes en el nostre ordenament jurídic, les bosses de nicotina i els productes a base d'herbes escalfades. I, finalment, la disposició final única preveu l'entrada en vigor l'endemà de la seva publicació al BOE.
El Ministeri ha enviat també l'avaluació de l'impacte, on s'assenyala que no té efecte sobre l'economia en general. No obstant això, es reconeix un període transitori mitjançant la pròrroga de fabricació i comercialització que respon a la necessitat de permetre als fabricants i comercialitzadors adaptar els productes afectats als nous requisits establerts, així com l'esgotament de l'stock disponible.
En funció dels diferents canvis produïts en el projecte, es reconeix un període de 10 i 12 mesos, el qual es considera prou ampli per permetre l'adaptació del sector sense que es posi en risc la salut pública.