Un grup d'investigadors ha relacionat el consum de cafeïna amb un menor risc de patir diabetis de tipus 2, així com amb la reducció de pes i de la massa greixosa. Tot plegat es recull en un article publicat a la revista British elaborat per un equip internacional de científics liderats per Susana Larsson, de l'Institut de Medicina Ambiental de la Universitat d'Estocolm (Suècia).
L'estudi perseguia comprovar els efectes casuals de les concentracions de cafeïna a la sang a llarg termini sobre l'adipositat, la diabetis tipus 2 i les principals malalties cardiovasculars, i per això es van centrar en les anàlisis de l'índex de massa corporal total, la diabetis tipus 2, la cardiopatia isquèmica, la fibril·lació auricular, la insuficiència cardíaca i els accidents cardiovasculars.
La investigació ha mostrat que les concentracions més altes de cafeïna estan associats a un índex de massa corporal i a una massa greixosa més baixos, i també a un menor risc de patir diabetis tipus 2. Les dades recollides pels científics apunten que aproximadament la meitat de l'efecte de la cafeïna a la diabetis tipus 2 està intervingut per la reducció de l'índex de massa corporal, tot i que els investigadors han incidit en la importància de fer estudis clínics a llarg termini. Malgrat que calgui indagar més sobre el tema, segons els investigadors, ja hi ha altres estudis que havien acreditat que la ingesta de cafeïna dona com a resultat una reducció del pes i de la massa greixosa.
Prevenció de la diabetis en nens
L'Organització Mundial de la Salut (OMS) d'Europa ha publicat una sèrie de criteris nutricionals, recollits al Model OMS/Europa de Perfil Nutricional (MNP), amb la finalitat de protegir els nens de la publicitat que promociona aliments i begudes no alcohòliques poc saludables.
Les malalties cardiovasculars, la diabetis i el càncer són algunes de les patologies relacionades amb dietes amb alts nivells de greixos saturats, àcids grassos trans, sucres lliures o sal. Els nens i els adolescents són especialment vulnerables a la publicitat alimentària poc ètica a través de qualsevol canal, des de la televisió, els videojocs en línia o les xarxes socials. Aquests anuncis poden adreçar-se a nens a partir de 3 anys, per la qual cosa és crucial tenir directrius completes i clares sobre els tipus de productes alimentaris que es poden comercialitzar entre els nens. Atès que el perfil nutricional permet classificar els aliments, els responsables de la presa de decisions el poden utilitzar per restringir les tècniques de promoció inadequades dirigides directament als nens.