Quan ens enfrontem a un fet estressant, com pot ser una situació dramàtica o una mica més lleu com un examen, és normal sentir una certa ansietat. El problema és quan aquesta ansietat afecta la qualitat del son i viceversa, la qual cosa acaba convertint-se en un cercle viciós.
Un equip d'experts de la Universitat de Kansas ha volgut comprovar la vinculació entre ansietat i son amb un grup d'estudiants que havia d'enfrontar-se a un període d'exàmens. L'estudi conclou que l'estrès provoca una son deficient, la qual cosa al seu torn redueix el rendiment en els exàmens que tornen a causar ansietat.
La investigació Test Anxiety and Poor Sleep: A Vicious Cycle (Prova d'ansietat i falta de son: un cicle viciós), publicada a la revista International Journal of Behavioral Medicine està donant llum sobre aquest procés biopsicosocial que pot conduir a males qualificacions, faltes a les classes i fins i tot estudiants que abandonen els estudis. De fet, al voltant del 40% dels estudiants de primer any no torna a la universitat el segon any als Estats Units, que és on s'ha dut a terme l'estudi.
Segons Nancy Hamilton, professora de psicologia de la universitat, es va analitzar un estudi sobre un grup d'estudiants que s'havien de presentar a exàmens de l'assignatura d'estadística, que sol resultar complicada per a molts. "Volíem esbrinar quina era la relació entre el son, l'ansietat i els exàmens i rendiment per trobar la correlació i com es desenvolupa al llarg del temps".
L'estudi
Per dur-lo a terme es va recopilar informació sobre la qualitat del son, els nivells d'ansietat i les puntuacions de les proves de 167 estudiants inscrits en una classe d'estadística a Kansas. Els participants van completar un conjunt de mesures i els diaris de l'estudi de l'estat d'ànim del son durant els matins en els dies previs a un examen d'estadística. Els professors van confirmar les puntuacions dels exàmens. L'estudi va mostrar que el son i l'ansietat s'alimenten mútuament i poden afectar el rendiment acadèmic de manera predictible.
"Analitzem l'ansietat davant dels exàmens per determinar si això va predir qui va aprovar, i va ser un predictor", va dir Hamilton. "Va ser un predictor fins i tot després de controlar l'acompliment anterior dels estudiants i va augmentar la probabilitat que els estudiants fracassessin en la classe. Quan mires als estudiants que estan especialment ansiosos, hi ha una diferència de gairebé cinc punts en la seva puntuació sobre els estudiants que tenien nivells mitjans d'ansietat. Més enllà de les baixes qualificacions, la salut general d'un estudiant podria veure's afectada quan l'ansietat pels exàmens i la falta de son es reforcen mútuament".
"El que seria realment útil per a una universitat és parlar sobre l'ansietat davant dels exàmens i parlar sobre el fet que és molt comú i que hi ha coses que es poden fer per als estudiants que tenen ansietat davant dels exàmens", asseguren els experts.