Les discapacitats d'aprenentatge es produeixen quan una persona presenta un problema en el processament de nova informació o en les habilitats del desenvolupament, que desemboca en dificultats amb el llenguatge, la parla, la lectura, l'escriptura o les matemàtiques. La detecció primerenca de les mateixes és fonamental per evitar el fracàs escolar i proporcionar les eines necessàries perquè segueixi el seu procés d'aprenentatge de forma adaptada però satisfactòria. Encara que s'ha avançat molt en aquest aspecte, encara existeixen molts nens que no han rebut el diagnòstic adequat, la qual cosa complica la seva formació. En aquest sentit, és important acudir a un especialista quan es notin els primers problemes.

És rellevant entendre una cosa. Una discapacitat d'aprenentatge, o un trastorn de l'aprenentatge, no s'associa amb poca intel·ligència o habilitats cognitives. Tampoc no està vinculat a un ambient casolà o escolar negatiu. Poden ser hereditàries, o poden ser provocades o exacerbada per un trauma psicològic o físic. Això sí, sense un diagnòstic, les persones no tindran respostes sobre per què tenen dificultats en certes àrees acadèmiques o en la seva vida diària respecte a les seves relacions o funcionament general.

Aquests que es desenvolupen a continuació són els trastorns de l'aprenentatge més comuns.

Dislèxia

Aquesta discapacitat d'aprenentatge afecta la capacitat de lectura i ortografia. Un 20% de les persones poden tenir dislèxia, segons el Centre de Yale per a la Dislèxia i la Creativitat, que assenyala que és el trastorn neurocognitiu més comú. Les persones amb dislèxia tenen dificultats per llegir perquè tenen problemes per identificar els sons de la parla i aprendre com es relacionen amb les lletres i les paraules (la qual cosa es coneix com a descodificació).

Discalcúlia

Per a les persones amb discalcúlia, tota mena d'habilitats relacionades amb les matemàtiques (sentit numèric, memorització d'operacions aritmètiques i càlculs precisos) es veuen afectades. Per tant, està relacionat amb l'adquisició d'habilitats matemàtiques bàsiques, però no a problemes de raonament. Aquest estudi de 2019 estima que entre el 3% i el 7% de les persones tenen discalcúlia.

Disgrafia

Les persones amb aquesta discapacitat per escriure tenen la capacitat d'escriure i les habilitats motrius fines deficients. Els resulta difícil organitzar lletres, números o paraules en una pàgina o un altre espai definit. La mala lletra és comuna en les persones amb aquest trastorn de l'aprenentatge.

Bolígrafo

Dispràxia

Es tracta més aviat d'un trastorn del moviment, la coordinació física i l'equilibri i es caracteritza per la dificultat amb el control dels músculs, però afecta l'aprenentatge perquè tota mena d'activitats diàries es compliquen, la qual cosa desemboca en problemes de l'escriptura i la parla.

Trastorn per dèficit d'atenció i hiperactivitat (TDAH)

Igual com l'anterior, el TDAH no és una discapacitat de l'aprenentatge en si mateixa, però la major part de nens amb TDAH també pateixen un trastorn de l'aprenentatge. El problema que tenen és la incapacitat de concentració, que molt important per assimilar informació i afecta l'etapa escolar.