Qui no ha trucat al 061 des del març de 2020, quan va esclatar la pandèmia? Qui més qui menys ha oblidat la seva contrasenya de La Meva Salut, ha quedat amb una amiga que ha resultat ser positiva en covid i no sabia si considerar-se contacte estret, ha volgut vacunar-se i només hi havia cites a Vielha o Mollerussa, o ha passat el virus i així i tot no es pot descarregar el certificat covid europeu per viatjar.
Aquesta onada és la cinquena que es viu arreu de l’Estat, però també sobre la que informen els centenars de treballadors del 061. I totes han estat diferents: des de la desconeixença de la primera fins als contagis entre els joves que encara no s’havien pogut vacunar de l’última, que sembla que ja fa baixada.
Trucades en cua
Però com s’ha viscut des de dins? En Miquel, un gestor que ja hi treballava quan van esclatar els contagis de la segona onada l’octubre explica que aquesta ha estat ben diferent, ja que fins ara no s’havia combinat un número tan alt de positius amb les cites de la vacunació obertes a tothom: “Hi ha hagut moltíssimes trucades, però a més, han estat molt variades”, apunta aquest jove.
En aquest sentit, la seva companya Mariona explica que, com ja ha passat en altres ocasions durant la pandèmia, el servei s'ha saturat, provocant cues de trucades de gent esperant al fet que se’ls resolguessin els dubtes.
Brots entre els treballadors
Tot plegat s’ha vist agreujat pel fet que els mateixos treballadors, la majoria joves que també estudien o que han acabat la seva formació en un moment de crisi econòmica i sanitària (i existencial), s’han contagiat amb el virus: “Molts companys han estat de baixa per ser positius o contactes estrets i érem poca gent treballant. Per això, el volum de feina era encara més gran”, apunta la Mariona.
De fet, a causa d’aquest gran nombre de casos, per tallar la transmissió del virus, a mitjan juliol es va fer un cribratge massiu dels gestors abans d’entrar a la feina. Els que donaven negatiu tenien la possibilitat de vacunar-se en aquell mateix moment, si és que ja no ho estaven. Al març, es va considerar als treballadors del telèfon d’emergències essencials i ja es van protegir amb la vacuna.
Precisament la vacunació ha estat el que ha provocat més mals de caps entre els operadors, la consulta estrella des que es va obrir la campanya, especialment en aquells dies que s’obrien noves franges d’edat i els catalans, desesperats per protegir-se contra la covid, col·lapsaven el portal web.
Poca predisposició
Per això, el Miquel assegura que la vacuna ha canviat totalment la seva feina. Abans, com la Mariona, només es dedicava a fer tasques administratives, però ara també resol consultes relacionades amb el coronavirus, per l’augment de feina. En aquest sentit, però, denuncia la “poca predisposició de la gent a moure’s per vacunar-se”, ja que assegura que moltes persones no acceptaven cap lloc que no fos el seu municipi, encara que aquest fos a 10 minuts en cotxe. “I la culpa sempre era nostra i del Sistema de Salut per fer-ho malament”, lamenta el jove.
La problemàtica segona dosi
Salut ha lamentat en les últimes hores que fins a un 10% dels catalans que tenien cita per a la segona dosis no s’hi ha presentat, tot prioritzant les seves vacances. Per això, el Miquel crítica la gent que no s’havia planificat correctament el seu calendari vacunal i confessa que té ganes de contestar-los: “Senyora, vostè sabia que marxava de vacances abans de posar-se la primera dosi, això ho hauria d’haver previst abans!”.
Segons explica la Mariona, bona part dels dubtes que ara resolen tracten sobre la localització de la segona injecció. Molts joves emocionats per tenir accés per fi a la vacuna van decidir vacunar-se tan aviat com es pugui, encara que suposes creuar el país i “ara ens truquen perquè volen canviar el centre de la segona dosi, però per motius logístics no es pot”.
Certificat covid
La meitat de la població de Catalunya ja ha sol·licitat el certificat covid europeu que des de l’1 de juliol és necessari per viatjar arreu del continent. Bona part dels que ja el tenen descarregat al telèfon han hagut de necessitar l’ajuda del 061 per obtenir-lo. Segons la gestora, des de finals de juny aquestes consultes han anat en augment i “si bé molta gent és amable i només vol que l’ajudem a accedir a l’aplicació per aconseguir-lo, també hi ha qui truca emprenyat perquè l’endemà té un viatge i no hi ha manera de descarregar-se’l”.
En aquest sentit, el Miquel demana que es comprovi amb antelació si hi ha problemes, ja que tot té solució, “però aquesta pot trigar uns dies”.
Acomiadaments a l'horitzó
“Entre trucada i trucada podien passar un màxim de 20 segons”, diuen els dos gestors sobre el gran augment de feina que han viscut durant el mes de juliol per la cinquena onada: “tot estava centrat en la vacunació i quan ningú s’ho esperava van tornar a pujar els contagis”.
Ara, però, bona part de la població és de vacances i la corba de la pandèmia torna a fer baixada. Per això, el volum de feina s’ha reduït un altre cop, fet que fa créixer el temor de ser acomiadats. Els contractes al 061, servei que la Generalitat manté externalitzat a l’empresa Ferrovial tot i les crítiques i fortes demandes per la internalització del servei, són mensuals i es renoven, o no, cada mes, depenent de l’estat de la pandèmia.
A finals de gener, però, al mateix temps que hi havia un acomiadament massiu dels rastrejadors (molts treballen ara al 061) després que la Generalitat assumís aquest servei, també se’n van produir al telèfon d’emergències, justament en plena onada després de les vacances de Nadal. Per això, el Miquel confessa que quan s’acosta final de mes, sap que pot ser l’últim que treballi com a gestor: “tots tenim la mateixa incertesa”.