El TEA (Trastorn de l'Espectre Autista) és un trastorn del neurodesenvolupament que afecta de diferents maneres al funcionament cerebral. Aquesta disfuncionalitat es reflecteix en dificultats en les àrees de la comunicació, la interacció social, la flexibilitat i la conducta. Aquestes dificultats no només afecten a aquestes àrees, sinó que també a totes aquelles persones que d'alguna manera interaccionen amb la persona amb TEA.
El més important de tot és acceptar la persona amb TEA i no voler canviar-la.
És important que tant els pares com els docents, com qualsevol persona en general, estigui assessorada per professionals del que implica tenir el Trastorn en el dia a dia. El Dr. xxxx explica que la teràpia més important per a tots aquests pacients són les activitats quotidianes basades en la comprensió de la seva personalitat i en el respecte i acceptació dels seus interessos. Tenint en compte aquests interessos és possible ampliar les seves activitats diàries i per tant ampliar l'adquisició de nous coneixements.
Alguns consells per fomentar les relacions socials
Aquestes són algunes de les pràctiques que podem aplicar per fomentar les relacions socials dels nens i nenes amb TEA:
- Facilitar i augmentar les interaccions i el joc espontani amb algun familiar o company de classe.
- Anticipar tant a l'entorn com al mateix infant amb TEA de les normes, conductes o conseqüències de cada àmbit.
- Propiciar el contacte visual.
- Explicar i ensenyar mitjançant el modelatge el significat del llenguatge no verbal o gestual, així com el de les emocions.
- Augmentar l'atenció recíproca.
Pel que es refereix a la gestió dels interessos restringits, es pot anar comentant o realitzar una descripció d'allò que està fent.
Trucs per als dies de Nadal
Ara que s'apropen dies festius amb celebracions familiars i diversitat de gent en un mateix dinar o sopar, Mireia Soriano, psicòloga especialitzada en TEA de la Unitat de Psiquiatria de l'Hospital Universitari General de Catalunya explica diferents estratègies per disminuir l'estrès que poden suposar aquests dies per a una nena o un nen amb TEA, sempre segons les necessitats de comunicació de cada nen:
- Anticipació: cal anticipar al nen o la nena on anirà, qui hi haurà, què s'espera d'ell en cada context. Tot amb un suport visual com pictogrames o imatges del lloc.
- No insistir davant del contacte físic: no insistir davant de persones desconegudes, perquè parli, faci un petó, o adopti certes conductes socials que no entén o no formen part del seu repertori de conductes habituals.
- Rutina: mantenir una rutina d'horaris el més semblant possible a la que té durant el curs escolar. Aquesta rutina pot ser també visual i creada conjuntament.
Una altra cosa que cal tenir en compte en aquestes dates és el risc més gran que les persones amb TEA pateixin meltdown i shutdown. La doctora Soriano explica que el meltdown és la reacció a la sobreestimulació sensorial (olors, sorolls, llums, socialitzar, etc.) que causa una pèrdua de control (rabieta, crisi, agressivitat, etc.). En aquests casos és important mantenir la calma o cercar entorns on no hi hagi sobreestimulació sensorial. El contacte físic pot tenir un efecte negatiu en aquests casos.
Per contra, el shutdown és la interiorització de sentiments de ràbia, frustració o saturació que causen una crisi, però a diferència del meltdown aquesta és una crisi interna. Les persones amb TEA poden semblar absents o bloquejades. En aquests casos és important que se li parli de forma tranquil·la, amb un to fluix i en alguns casos sí que se li pot oferir la possibilitat de ser abraçats, però, el més important és que se'ls pregunti abans de fer-ho.
L'experta afirma que: "el més important de tot és acceptar la persona amb TEA i no voler canviar-la. L'objectiu és aconseguir una bona adaptació de l'entorn de la persona amb TEA i no a la inversa. Aquesta adaptació pot ser alhora enriquidora per als que li envolten."