Durant el confinament, la relació entre pares i fills, donat el temps que passen junts, s'ha tornat més intensa en molts aspectes. Els pares han d'exercir la seva tasca com a tals i alhora convertir-se en una mena de professors pels seus fills arran de la suspensió de les classes presencials. En aquest sentit, pot ser una bona oportunitat per treballar amb els nens un aspecte fonamental en les seves vides: l'autoestima.

Aquest concepte té a veure molt amb l'educació emocional que donem els més petits. Segons dos dels experts més importants en aquesta qüestió, Peter Salovey, professor i rector de la Universitat de Yale i Jhon Mayer professor de la Universitat de New Hamsphire, la intel·ligència emocional inclou l'habilitat per percebre amb precisió, valorar i expressar emoció; l'habilitat d'accedir i/o generar sentiments quan faciliten pensaments; l'habilitat de comprendre l'emoció i el coneixement emocional i l'habilitat per promoure creixement emocional i intel·lectual.

Niña

L'altra gran fita d'aquest concepte va ser el llibre Intel·ligència emocional, del psicòleg Daniel Goleman, Doctor a Harvard, qui va afirmar que habilitats com l'autocontrol, l'entusiasme, l'empatia, la perseverança, la capacitat per motivar-se a un mateix eren fonamentals per assolir l'èxit personal i professional. Totes aquestes investigacions han influït a l'hora de tenir una consciència més gran de la necessitat que l'educació emocional sigui una peça fonamental en l'educació que reben els nens. I el cert és que, encara que a les escoles cada vegada es dona més importància a aquesta qüestió, el pes recau en les famílies.

L'autoestima és un dels pilars l'educació emocional i fa referència a la percepció que tenim de nosaltres mateixos. Aquests són alguns dels consells per fomentar-la.

>Ajuda'ls a l'hora d'expressar i comprendre les seves pròpies emocions, ajudant-los a entendre-les i comunicar-les d'una forma positiva.

>La regulació emocional, entesa com la capacitat d'oferir la reacció més adequada per gestionar les diferents situacions que es poden donar en el dia a dia.

>L'autoconeixement d'aptituds i debilitats, així com de les reaccions que té cada un.

>L'autonomia personal, en relació amb el foment de la capacitat de valer-se per si sols.

>La flexibilitat a l'hora d'adaptar-se a les situacions i l'empatia per reconèixer les emocions en els altres.

Niños jugant

>El foment de la participació dels nens en les diferents iniciatives, activitats i obligacions que es duen a terme a casa.

> La utilització d'un llenguatge positiu que fomenti la seva seguretat i les emocions positives.