Quan es va decretar l'any passat el confinament, les escoles, universitats i centres educatius de tot Espanya van haver de posar-se les piles per oferir l'educació en línia als seus alumnes, igual com va passar amb les feines.

A partir de llavors, aquest tipus d'educació s'ha estès a tot el món per les facilitats que ofereix, per la qual cosa són cada vegada més les persones, especialment en estudis superiors, cursos o postgraus, que s'apunten, a modalitats telemàtiques per augmentar la seva formació. Però quines conseqüències té en les seves vides?

Una nova investigació de la Universitat Simon Fraser apunta que els estudiants que aprenen de forma telemàtica solen ser més noctàmbuls. I no només això, sinó que no dormen més malgrat el temps que estalvien viatjant, treballant o assistint a esdeveniments socials.

L'estudi

La investigació, dirigida pel professor de psicologia Ralph Mistlberger, del Laboratori de Ritmes Circadiaris i Son d'aquesta Universitat, va comparar dades sobre hàbits de la son de 80 estudiants inscrits en un curs de sessió d'estiu de 2020 en SFU amb dades de 450 estudiants inscrits en el mateix curs durant els semestres d'estiu anteriors. Els resultats de l'estudi de nom Impact of Covid-19 social-distancing on sleep timing and duration during a university semester (Impacte del distanciament social de Covid-19 en el temps i la durada del son durant un semestre universitari) s'han publicat a la revista PLOS ONE.

"Existeix una creença generalitzada entre els investigadors del son que moltes persones, especialment els adults joves, no dormen regularment a causa del treball, l'escola i les activitats socials", diu Mistlberger. "La transició que hem viscut i que ha augmentat a la feina i l'escola en línia durant la Covid-19 ha donat una nova oportunitat per provar aquesta hipòtesi". Els estudiants participants van mantenir diaris de son durant un període de dos a vuit setmanes, van completar qüestionaris i van proporcionar informes escrits.

L'equip va descobrir que els estudiants que rebien classes telemàtiques en la sessió d'estiu de 2020 se n'anaven al llit una mitjana de 30 minuts més tard que els estudiants prepandèmics. Dormien menys eficientment, menys a la nit i més durant el dia, però no van dormir més en general malgrat no tenir classes primerenques i un 44 per cent menys de dies de feina en comparació amb els estudiants de semestres anteriors. "Una troballa molt constant és un retard col·lectiu en el temps del son: la gent s'ajeu i es desperta més tard", afirma Mistlberger.

Les classes en línia han provocat que els qui les reben hagin canviat el seu horari de son

"No és sorprenent que també hi hagi una marcada reducció en l'exposició a la llum natural, especialment aviat el dia. La falta de canvi en la durada del son va ser una mica sorprenent, ja que va en contra de la suposició que els adults joves dormirien més si tinguessin el temps per fer-ho". Els que es descriuen a si mateixos com a noctàmbuls eren més propensos a informar un impacte positiu més important en el seu son, dormint fins tard, en lloc de despertar-se aviat per a aquesta classe del matí. Tanmateix, els tipus matiners eren més propensos a informar una resposta negativa a dormir més tard de l'habitual.

El son juga un paper important en el funcionament immunològic i la salut mental, per la qual cosa els bons hàbits de son són crucials. "El meu consell per als estudiants i qualsevol persona que treballi des de casa és que intentin sortir i estar actius aviat pel dia perquè la llum del matí ajuda a estabilitzar el cicle circadiari de son-vigília; això hauria de millorar el seu son i permetre'ls sentir-se més descansats i amb energia durant el dia", assegura Mistlberger.