L'emergència sanitària declarada per l'expansió del Covid-19 ha canviat la nostra forma de vida i la nostra rutina diària de la nit al dia. El més cridaner és que, a causa de l'estat d'alarma, hem de quedar-nos a casa con més temps millor. L'activitat educativa a les escoles s'ha paralitzat. Nens i nenes passen a casa tot el dia, malgrat que molts pares i mares han de sortir per treballar, o proven de compaginar la cura de la llar i el teletreball. En aquesta situació anòmala i difícil, quedem-nos amb la part positiva: disposem d'un temps molt valuós per estar amb els fills i filles.
Al llarg del dia, i en col·laboració amb els i les mestres dels nostres fills i filles, podem donar-los incomptables oportunitats d'aprenentatge, tant formals com informals. Proposem alguns consells per organitzar la rutina a casa i treure-li partit educatiu a la situació a través de l'aprenentatge, el lleure i l'activitat física:
-
Limitar el temps que nens i les nenes passen davant les pantalles (televisió, tauletes, portàtils, mòbils). Malgrat que és un recurs que agrada molt a la canalla, siguem conscients que existeixen moltes altres activitats per fer al llarg del dia. Suggerim pactar un límit de temps d'ús, similar al que poden tenir pel cap de setmana.
-
Investigar i utilitzar aplicacions mòbils i llocs web de valor educatiu. Alguns exemples: Google Earth, Google Sky, visites virtuals a museus, etc. Existeixen també webs que recullen contes i jocs interactius, molts d'ells oficials (Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya, Ministeri d'Educació i Formació Professional, Junta d'Andalusia i altres agències públiques que ofereixen nombrosos recursos educatius).
-
Posar-nos en contacte, aprofitant els mitjans tecnològics, amb familiars, amb amics i amigues de l'escola. I si fos possible també amb el mestre/a - tutor/a. En situacions d'aïllament, resulta especialment important buscar ocasions per cuidar els vincles afectius i socialitzar.
-
Compartir temps en família. Recordar moments viscuts mirant fotos i vídeos familiars, fer àlbums digitals… També és interessant conèixer i compartir objectes del passat de caràcter general (antiguitats, objectes, monedes, segells, etc.). Així mateix, es poden fer activitats vinculades al medi natural des de casa, com observar aus i ocells des de la finestra o la terrassa si és possible.
-
Participar en les tasques de la llar, responsabilitzant-se sobretot de les "seves coses" (l'habitació, les joguines, la roba, etc.). És especialment motivador per la mainada col·laborar a la cuina, investigant noves receptes o netejant els estris que s'han fet servir.
-
Temps de joc. Incloent-hi jocs de taula, jocs tradicionals (xapes, endevinalles, paraules encadenades, telèfon avariat, etc.), jocs de construcció, jocs de pistes amagades per casa, trencaclosques, fet i amagar, etc. També és moment idoni per treure aquestes joguines regalades a les que se'ls hi ha dedicat poc temps.
-
Sessió esportiva en família. És molt important per a la canalla dedicar una estona al dia a l'exercici, sobretot en una situació sedentària. Existeixen multitud de vídeos i propostes divertides per moure's a casa, sense necessitat de grans espais.
-
Fer manualitats i altres activitats que fomentin l'aprenentatge a través de l'acció: papiroflèxia, dibuixos amb diferents tècniques, modelatge amb plastilina o argila, confeccionar braçalets amb grans de vidre…
-
Llegir llibres. És una oportunitat perfecta per dedicar-nos a la lectura de llibres i contes infantils que tenen massa temps a la prestatgeria sense que no se'ls miri ningú. Si és possible, recomanem llegir en família, uns als altres, fins i tot teatralitzar el contingut del conte, o representar-lo fent mímica. També podem convocar assemblees per reflexionar sobre el contingut del conte o respondre a preguntes que ens sorgeixin després de la lectura.
-
Escriure un diari. Per treballar les habilitats lectoescriptores, podem dedicar un moment abans d'anar al llit a recapitular i ser conscients de tot el que ha passat aquell dia, posant especial èmfasi en coses positives i en el que fa que aquell dia hagi estat diferent de l'anterior.
-
Col·laborar amb iniciatives socials. A través dels mitjans de comunicació i xarxes socials, es proposen variades iniciatives per contribuir a fer més suportable aquest temps de confinament a casa: cartes a malalts o ancians, dibuixos d'ànim, aplaudiments al personal sanitari, etc. És bo que els nens i nenes desenvolupin la consciència col·lectiva i el sentit de pertinença a la seva comunitat.
-
L'avorriment és positiu. Disposar de temps lliure, sense dedicar-lo a cap activitat planificada, contribueix al desenvolupament de la creativitat i la imaginació de la mainada.
En definitiva, aquest tsunami social que vivim impacta en la infantesa. Des de la nostra acció d'adults podem presentar un model òptim per a la gestió emocional de la incertesa i la por, de manera que en surtin enfortits i els serveixi per créixer com a éssers autònoms cada cop més resilients.
Rosario Mérida Serrano, Catedràtica de Didàctica i Organització Escolar; Adrián García Peno, Grup d'investigació Infantesa, Ciutadania i Democràcia; Elena González Alfaya, Professora de l'Àrea de Didàctica i Organització Escolar; Julia Rodríguez-Carrillo, Contractada predoctoral FPU en el Departament d'Educació; María de los Ángeles Olivares García, Professora de l'Àrea de Didàctica i Organització Escolar i Miguel Muñoz Moya, Doctorand del projecte Área de Didàctica i Organització Escolar, Departament d'Educació. Universitat de Còrdova. Article publicat originalment a The Conversation.