La cosmètica és una indústria que viu una expansió sense precedents. Es calcula que el 2023 generarà gairebé 700.000 milions d'euros, un 50% més que el 2017, el que la converteix en una de les més poderoses del món. Són algunes les raons que expliquen aquest creixement.

En primer lloc, l'augment de l'esperança de vida, que se situa a escala mundial entorn els 72 anys, quan fa vint anys era de 67. Això ha provocat que el sector de la població que demanda productes per cuidar-se –especialment la pell– i prevenir el pas del temps hagi augmentat considerablement.

A això cal afegir que els millenials han entrat al mercat amb força. Cada vegada més es declaren usuaris d'aquest tipus de productes, fins al punt que es calcula que n'utilitzen al voltant de sis al dia. El principal accés a la informació és a través d'Internet, ja que mitjançant el seguiment a influencers i la facilitat dels canals de venda, estan molt més al dia de les novetats i els arriben a cop de clic.

Es calcula que la indústria cosmètica generarà en 2023 gairebé 700.000 milions d'euros

Finalment cal afegir un altre factor. La indústria cosmètica ha sabut jugar bé les seves cartes i està en constant renovació adaptant-se a les necessitats i els gustos de les persones. Així, moguts pel nou auge de la sostenibilitat i la protecció del medi ambient ha sorgit un altre tipus de cosmètica que ve a satisfer les necessitats de públics cada vegada més definits i exigents. És el cas de la cosmètica raw, cruelty free o vegana. Per no perdre's, aquestes són les característiques de cada una d'elles.

La cosmètica raw

Igual com la dieta raw, la cosmètica raw o "crua", és aquella que als seus productes, els ingredients no han estat sotmesos a processos de fabricació amb altes temperatures. Generalment per elaborar-la es fan servir olis essencials, llavors, extractes de fruites o plantes molt concentrats i sense presència de químics que s'utilitzen tradicionalment en aquesta indústria com són els emulgents, emulsionants i un altre tipus de conservants.

Cosmètica cruelty free

La protecció dels animals també ha arribat a la cosmètica. Els productes cruelty free són aquells que no han estat provats en animals i són lliures d'aplicar pràctiques cruels contra aquests éssers vius. Segons l'organització activista PETA, més de 100 milions d'animals són utilitzats al món per testar productes de bellesa. A Europa i Amèrica és prohibida aquesta pràctica, però a molts països asiàtics no.

Els productes cruelty free són aquells que no han estat provats en animals

Cosmètica vegana

Com també passa amb l'alimentació, la cosmètica vegana és aquella la fórmula de la qual no es fan servir ingredients d'origen animal i els seus derivats, com poden ser la lactosa, els greixos animals, el col·lagen, la biotina o el retinol. Se substitueixen per altres productes d'origen vegetal.

Com ens podem assegurar que compleixen aquestes característiques? A escala mundial existeixen segells que certifiquen el compliment d'aquestes pràctiques. Els més famosos són el de PETA o Leaping Bunny en el cas dels cruelty free. Per als vegans, el més conegut és l'emès per la Vegan Society i per a la cosmètica raw encara no n'existeix un de global, però s'espera que arribi ben aviat.