El confinament ha resultat una experiència inèdita en les nostres vides i el fet d'haver-se posat en marxa d'una forma tan dràstica en diferents països està permetent als científics analitzar una sèrie de factors que hagués estat impossible valorar en una situació normal. Des de qüestions relacionades amb la salut de les persones, fins a mediambientals o econòmiques.
Entre les conseqüències per a la salut, sobretot mental, s'està analitzant des de diverses perspectives com ha afectat la població. Un dels casos d'estudis que més interès estan aixecant és el dels nens i adolescents, que van haver d'abandonar les seves classes i de continuar formant-se a les seves llars. A primera vista podria semblar que ha estat per a tothom una experiència negativa, però com passa amb tot en la vida, molts no l'han viscut així, sinó al contrari.
Un grup d'investigadors de la Universitat de Bristol van decidir posar en marxa una investigació en la qual esperaven concloure que els adolescents que estaven estudiant en línia podrien estar sentint més ansietat. Tanmateix, es van emportar una sorpresa en realitzar les enquestes. Molts dels joves van reportar que estaven més relaxats estudiant des de casa i presentaven menors nivells d'ansietat, alhora que altres beneficis com una sensació més gran de benestar i una connexió més gran amb les seves escoles.
L'estudi
L'estudi es va dur a terme amb una investigació ja posada en marxa sobre l'ús de les xarxes socials i la seva influència en la salut mental dels adolescents. Com ja s'havia realitzat una enquesta anteriorment a l'inici de la pandèmia, van poder comparar els resultats d'abans del confinament amb els viscuts a finals d'aquest període, durant els mesos de maig i juny.
Van participar més de 1.000 estudiants de Secundària de 17 escoles del sud-oest d'Anglaterra. Els experts van concloure que el 54 per cent de les nenes de 13 a 14 anys estaven en risc d'ansietat abans de la pandèmia, i aquesta xifra va disminuir en un 10 per cent durant el confinament. El 26% dels nens del mateix grup d'edat estaven en risc durant l'enquesta inicial, en comparació amb el 18% durant el tancament.
Els nivells de depressió es van mantenir bastant consistents, tanmateix, les nenes van experimentar un augment del 3 per cent en el nombre de persones en risc i els nens van experimentar una disminució del 2 per cent. Molts dels adolescents van assegurar que havien viscut el confinament amb una sensació més gran de benestar. Els nens van experimentar una millora més gran que les nenes. Sobretot van millorar els que experimentaven un grau d'ansietat més gran abans de la pandèmia.
Els mateixos científics que van realitzar els estudis es van sorprendre quan van veure els resultats de l'enquesta, perquè estaven convençuts que havia produït un augment de l'ansietat. Per això han decidit seguir endavant i continuar investigant les raons d'aquestes dades. En concret, volen abordar per què l'entorn escolar contribueix a l'ansietat i com la cultura escolar pot donar més suport a la salut mental dels adolescents.
Els factors que més poden desencadenar-la, segons es dedueix de la investigació, són els problemes d'autoestima, l'assetjament, l'estatus de marginat a classe, les expectatives acadèmiques, els problemes en les relacions de parella i els sentiments de no pertinença.