Es calcula que una mica menys del 5% de la població infantil pateix Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDAH). Es tracta d'un trastorn del desenvolupament que es caracteritza de forma general per presentar un nivell superior d'activitat respecte a l'edat del nen, amb dificultat per controlar les seves conductes i emocions i amb una incapacitat per concentrar-se.

El tractament, una vegada diagnosticat per l'especialista, sol consistir en una combinació de medicació, psicoteràpia conductual, entrenament als pares i suport escolar.

Ara, un nou estudi ha demostrat que un avatar interactiu, que proporciona instruccions i comentaris sobre l'atenció de l'alumne, pot millorar el rendiment dels nens amb TDAH en una tasca complexa de resolució de problemes. La investigació feta per experts de la Universitat de Messina, a Itàlia, i de Kharazmi, a Teheran, ha estat recollida a la publicació Cyberpsychology, Behavior and Social Networking amb el títol 'Avatar interactiu augmenta les actuacions dels nens amb TDAH en mesures dinàmiques d'intel·ligència'.

Els avatars són personatges virtuals que són capaços de desenvolupar comportaments semblants als humans. En l'estudi es va treballar amb alguns nens amb TDAH i altres que no el tenien, realitzant-los proves d'intel·ligència mitjançant l'ús d'un avatar virtual.

En total van ser seleccionats 1.000 nens que assistien a escoles públiques de primària i secundària a Sicília. Els estudiants tenien edats compreses entre 7 i 13 anys. Es van comparar tres condicions: en la primera condició, l'avatar simplement va donar les instruccions; en la segona condició, l'avatar va presentar les instruccions i va proporcionar retroalimentació sobre l'atenció de l'alumne; i en la tercera condició, l'avatar no va ser presentat.

Els resultats van indicar que l'avatar interactiu va millorar el rendiment dels grups amb TDAH en la prova d'intel·ligència dinàmica, entesa com la capacitat per resoldre problemes i adaptar-se a les noves situacions incorporant factors afectius i socials. En general, aquests resultats recolzen la hipòtesi que la funció de regulació i retroalimentació de l'avatar millora el procés d'atenció i, en conseqüència, augmenta el rendiment.

Però és important subratllar que no es tracta de proporcionar només instruccions, perquè això no augmentava significativament el rendiment entre els nens amb TDAH. El benefici es produeix quan es rep assistència gradual per ajudar a trobar la solució del problema. En aquests casos sí que augmentava de forma important el rendiment.

Els experts creuen que aquesta investigació és el primer pas per desenvolupar un programari educatiu més útil i enfocat també a les necessitats especials de l'alumnat i que es basi en l'ús d'avatars com a element important i guia en l'educació online.