Els pacients de la sanitat pública catalana hauran de ser atesos en la llengua oficial que ells decideixin. La Conselleria de Salut de la Generalitat de Catalunya, a través del Servei Català de la Salut (CatSalut), va aprovar aquest dijous una instrucció que recull que els ciutadans tenen dret a ser atesos "en la llengua oficial que elegeixin" i que les entitats proveïdores de serveis sanitaris del Sistema sanitari integral d'utilització pública de Catalunya (Siscat), juntament amb els seus professionals, han de garantir sempre l'ús lingüístic que salvaguardi millor la seva salut. Aquesta nova directriu obliga als centres del sistema sanitari públic a tenir un pla de gestió lingüística per poder atendre el pacient en la llengua que triï. CatSalut ha aprovat aquesta instrucció amb l'objectiu de "preservar els drets lingüístics" dels pacients i usuaris al sistema públic de salut.
Garantir atendre en català
Aquesta mesura també garantirà els drets dels pacients a ser atesos en català, el que moltes vegades no es pot acomplir. Precisament aquest mes ha nascut una nova associació per promoure l’ús del català en l’àmbit de la salut, l’Associació de Metges-Salut pel català, que ha nascut arran de les queixes dels mateixos pacients, que asseguren que quan van al metge sovint es veuen a abocats a canviar de llengua i a parlar castellà. Tot i que el coneixement del català és un requisit obligatori per a tots aquells professionals que obtinguin una plaça estable al sistema de salut, no sempre s'ha garantit el compliment, segons va reconèixer el mateix conseller de Salut, Manel Balcells, el passat febrer, quan Salut va decidir exigir el C1 de català als sanitaris que optin a una plaça, tal com recull la normativa, i per això Govern va posar en marxa un curs perquè els professionals sanitaris aprenguin la llengua.
En vigor el 3 de juny
El text recull que els ciutadans tenen dret a ser atesos en la llengua oficial que escullin, i que les entitats proveïdores de serveis sanitaris del Siscat i els seus professionals han de "garantir sempre" l'ús lingüístic que salvaguardi millor la seva salut. En aquest sentit, la instrucció també assenyala que correspon a l'administració facilitar els mitjans i les condicions adequades per capacitar el personal que temporalment no disposi dels coneixements lingüístics necessaris per atendre els usuaris en la llengua oficial que triïn. La instrucció, que entrarà en vigor el 3 de juny, indica que les entitats proveïdores, i en darrer terme la Conselleria de Salut, hauran de fer un seguiment i anualment avaluar-ne el compliment.
Pla de gestió lingüística
El pla de gestió lingüística que han d’elaborar els centres de salut públics catalans ha de contemplar un diagnòstic de la situació lingüística del centre, els objectius a assolir, així com la formació lingüística necessària per al personal del centre i mesures per fomentar l'ús del català. El pla tindrà el suport i la coordinació del departament, i recollirà les actuacions necessàries per complir la instrucció. També comptarà amb un sistema de gestió de les queixes en matèria lingüística i de les accions correctores adoptades.
Més professionals i més comunicació
Per tal d’ajudar a implementar aquesta instrucció, el Departament de Salut contractarà dotze professionals, que acompanyaran als centres a desplegar i complir la instrucció. CatSalut ha mostrat el seu convenciment que d'establir una connexió completa i empàtica amb la ciutadania, a través de la bona comunicació i capacitat d’entendre-la, és un component "fonamental" de l'atenció sanitària i una de les garanties de la seva qualitat. També és un element determinant de la seguretat dels pacients. A més, afegeix Salut, garantir una atenció prestada en la llengua dels pacients s'associa de manera directa a promoure les condicions requerides per millorar els indicadors de salut.