Adeu a les mascaretes al transport públic. El que era un desig per a moltes persones serà a partir de demà, dimecres, una realitat a tot l'estat espanyol, després que el govern de Pedro Sánchez hagi aprovat avui la seva retirada a tots els espais menys als centres sanitaris i a les farmàcies, ja que s'entén que són els llocs que més freqüenten les persones de risc. Si l'encarregat d'anunciar el 2020 que aquestes serien obligatòries, després de setmanes d'assegurar que eren innecessàries pel simple fet que no n'hi havia prou per a tota la població, era el llavors ministre Salvador Illa, ara ha estat l'actual titular de Sanitat, Carolina Darias, qui va avançar la bona notícia fa uns dies. Durant els últims mesos, aquesta mesura sanitària contra la covid, l'últim element que ens recordava en el nostre dia a dia que tot just fa un any els hospitals estaven plens de persones malaltes i encara teníem restriccions. I Espanya era un dels pocs països europeus que mantenia la mascareta fora dels hospitals, en espais com el transport públic. Per això, durant mesos se n'ha plantejat la retirada, amb peticions al Congrés per part de partits com Ciutadans, però aquestes han estat ignorades fins ara.
33 mesos portant mascareta al transport públic
Va ser el 20 de maig del 2020, quan tot just havia començat el desconfinament de la població després de setmanes en quarantena, sense poder sortir de casa més enllà d'anar al supermercat i passejar el gos, que el BOE publicava l'ordre per la qual la mascareta passava a ser obligatòria per a tota la població quan no es poguessin mantenir els dos metres de distància interpersonal de seguretat. Abans, el 3 de maig ja s'havia decretat l'ús obligatori de la mascareta al transport públic. El 2020 hi havia molta menys informació que ara sobre com es transmetia la malaltia (es recomanava, per exemple, desinfectar el menjar en tornar del supermercat). Això, sumat al fet que durant l'inici de la pandèmia no hi havia prou mascaretes per a tota la població, va fer que al principi aquesta no fos obligatòria. Davant aquesta manca d'existències i amb la por per un virus desconegut que ens havia tancat a casa, molta gent va optar per fer mascaretes casolanes que després es va confirmar que no feien bé la seva feina: fetes des de paper de forn a retalls de teles que no servien per aturar la transmissió de la covid.
L'ús de la mascareta ha passat per diferents fases depenent de la situació sanitària, però des d'aquell 3 de maig del 2020 fins demà, 7 de febrer del 2023 (quan l'ordre sortirà publicada al Butlletí Oficial de l'Estat), han passat 33 mesos en què hem estat obligats a portar-la al transport públic. Durant aquests pràcticament tres anys, hi ha hagut moments en què no només ha estat obligatòria portar-la en espais interiors, on era més fàcil contagiar-se, sinó també a l'aire lliure quan no es podia mantenir la distància de seguretat. Quan la situació de la covid va començar a millorar gràcies a les vacunes, la mascareta va passar a ser només obligatòria als espais tancats, però l'arribada de la variant òmicron just abans de les festes de Nadal del 2021 va fer que es recuperés als exteriors. Aquesta mesura del govern espanyol va ser molt qüestionada pels experts, i cap comunitat autònoma l'havia demanada. Amb tot, només va durar un mes i mig en vigor (de la nit de Nadal del 2021 a mitjan febrer), i l'abril de l'any passat també va desaparèixer dels interiors, com ara botigues, oficines, aules o bars, menys al transport públic i als centres sanitaris, farmàcies i residències d'ancians.
Més mascaretes al bus que al metro
Tot i que durant l'inici de la pandèmia i mentre la mascareta ha estat obligatòria a tots els espais interiors, l'ús que se'n feia al transport públic era molt elevat per por al contagi, aquest va anar disminuint a mesura que passaven els mesos. El fet que deixessin de ser obligatòries a tot arreu menys al metro i altres mitjans de transport va provocar que molts usuaris deixessin d'utilitzar-la, tot i els reiterats avisos per megafonia dels vagons recordant que aquesta era obligatòria en tot moment. Al tren, la situació era molt similar, però, en canvi, als autobusos, la portava molta més gent, ja que hi havia més contacte amb el conductor del vehicle. Aquests han hagut de fer de revisors i vigilar que els usuaris portessin la boca i el nas coberts. A partir d'ara, ja no serà obligatòria a cap mitjà de transport, tot i que des de fa unes setmanes, el seu ús és pràcticament nul, fet que fa pensar que les persones que l'han utilitzada aquests últims dies la seguiran portant encara que ja no hagin de fer-ho.