La Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED) ha tornat a examinar, en la segona edició del 'Cuadrante de Eficiencia Hospitalaria', l'eficiència dels vuit hospitals públics madrilenys de referència a partir de l'anàlisi de dos indicadors, l'Indicador de Gestió, que mesura l'eficiència econòmica i l'Indicador d'Eficiència Assistencial, que analitza l'eficiència en termes assistencials.

L'anàlisi, elaborada per Pedro Cortiñas, professor del Departament d'Economia Aplicada i Estadística de l'UNED, situa a la Fundación Jiménez Díaz com l'hospital de referència madrileny de més eficiència, amb un valor d'1,67, sent, com ja va passar en la seva primera edició, l'únic centre hospitalari en obtenir una eficiència positiva al quadrant, amb una puntuació molt per sobre de la resta d'hospitals examinats.

La resta d'hospitals inclosos en l'anàlisi presenten eficiència negativa, en termes relatius amb referència al valor mitjà del conjunt d'hospitals analitzats, molt marcat pels bons resultats de la Fundación Jiménez Díaz, ocupant la segona posició al Quadrant l'Hospital Puerta de Hierro (-0,08), mentre que el Clínic San Carlos i el Ramón i Cajal ocupen la tercera posició (-0,16), sent els hospitals 12 de octubre i Gregorio Marañón els que presenten les ràtios més baixes (-0,41).

L'Indicador de Gestió, que mesura l'eficiència econòmica dels 8 hospitals a partir de les dades oficials obtingudes de les memòries de cada un d'ells, mostra la superioritat de la Fundació Jiménez Díaz, situant en 1,65 el valor obtingut en aquest indicador, davant la resta d'hospitals.

La segona posició en eficiència econòmica és per a La Princesa (0,14), mentre que l'Hospital Ramón i Cajal (0,08) ocupa el tercer lloc, el Clínic San Carlos ocupa la quarta posició (-0,24) i Puerta de Hierro la cinquena (-0,25). Juntament amb La Paz, el centre menys eficient dels vuit analitzats en termes econòmics (-0,63), tanquen la classificació el 12 d'octubre (-0,27), en sisè lloc i el Gregorio Marañón (-0,45) en setè.

L'Indicador de Gestió s'ha calculat a partir de l'aplicació d'un mètode factorial per assignar els pesos a 4 ràtios, a fi d'extreure els valors latents en cada un d'ells, tenint en compte les correlacions entre aquests i eliminant-les del pes final.

Les quatre ràtios són, d'una banda, les despeses corrents/pacients, que mesura l'eficiència de la despesa corrent; d'altra banda, les despeses totals/pacients, que mesura l'eficiència de la despesa total, així com la ràtio pacients/personal, que mesura l'eficiència de la plantilla i la ràtio despeses de personal/personal, que mesura el reconeixement de la plantilla.

L'estudi realitzat per l'UNED relleva a més una capacitat d'estalvi del 28% per als altres 7 centres hospitalaris de referència si assolissin el nivell d'eficiència de la Fundació Jiménez Díaz.

Per a això, s'ha utilitzat la metodologia DEA (Anàlisi envoltant de dades), que possibilita d'una banda determinar l'output, és a dir, amb els recursos que té cada unitat d'anàlisi, quin output podria produir si tingués un ús eficient dels recursos. I per un altre, conèixer l'input, o el que és el mateix, per a la producció que té la unitat, quin seria el nivell òptim de recursos necessaris, és a dir, la ineficiència que s'està donant en la gestió de recursos.

Eficiència hospitalària
Eficiència hospitalària

Líder en eficiència assistencial

Respecte a l'Indicador d'Eficiència Assistencial, obtingut a partir de l'anàlisi de 6 de les principals variables de l'Observatori de Resultats del Sermas, s'evidencia també la superioritat de la Fundación Jiménez Díaz en l'àmbit assistencial davant la resta d'hospitals d'alta complexitat de Madrid.

Així, la Fundación Jiménez Díaz presenta el valor més alt, amb un 1,70 i a més d'un punt i mig de diferència davant el segon, l'hospital Puerta de Hierro, que situa el 0,10 i el tercer, La Paz (0,06). La resta d'hospitals presenten valors negatius, amb el Clínic San Carlos (-0,07) en quarta posició, el Gregorio Marañón (-0,37) en cinquena i el Ramón i Cajal (-0,40) en sisena. Tanquen la taula de l'Indicador d'Eficiència Assistencial La Princesa (-0,48) en setè lloc i el 12 de octubre (-0,54), en última posició.

Les dades reflecteixen la superioritat de la Fundación Jiménez Díaz davant la resta d'hospitals d'alta complexitat de Madrid en totes les variables incloses en l'anàlisi, sent l'hospital amb més satisfacció per part dels pacients (93,9%, mentre que la resta d'hospitals oscil·len entre el 93% en el cas del Puerta de Hierro i el 88,5% en el cas del 12 de octubre), així com el que presenta menor índex de reclamacions (5,8 per cada 10.000 actes assistencials, seguit de la Pau, amb 14,2, mentre que el Ramón i Cajal, amb 32,6 és el que presenta més nombre de reclamacions), a més de ser l'hospital amb menys temps d'espera per a intervenció quirúrgica (11,8 dies de mitjana, mentre que la resta se situen entre els 54,1 de La Princesa i els 74,6 del Ramón i Cajal).

Per generar l'Índex d'Eficiència Assistencial s'ha dut a terme, d'una banda, una ponderació simple de les dades i, per un altre, una anàlisi factorial, amb diferències bastant significatives de la Fundación Jiménez Díaz amb la resta d'hospitals.