Gilead Sciences vaig informar aquest dijous que ha desenvolupat un innovador model de predicció de risc de VIH que identifica les persones amb risc elevat de tenir VIH (calibrant el risc individual de cada una d'elles), gràcies a una estratègia de garbellament dirigit en una determinada zona, reduint així el diagnòstic tardà i evitant noves infeccions.

Analitzant únicament informació sobre determinades malalties diagnosticades prèviament a una persona, edat i sexe al naixement, el model ha demostrat la seva capacitat per detectar-ne més del 70% dels casos de VIH de qualsevol població, crivellant a menys del 4% de les persones i aconseguint una prevalença de VIH de més del 2,5%.

"Aquests resultats evidencien l'oportunitat d'optimitzar l'ús dels recursos sanitaris, reduint el nombre de persones a les quals és necessari fer un test de VIH, alhora que s'aconsegueix augmentar el percentatge de nous diagnòstics i, amb això, l'eficiència del sistema sanitari", va remarcar Gilead.

Aquest avenç, va assenyalar la companyia, "suposa un pas crucial en la detecció primerenca del VIH, una infecció amb què s'estima que conviuen a Espanya 11.000 persones (el 7,5% de les persones amb el VIH a Espanya) sense saber-ho, la qual cosa representa un risc considerable en termes de noves transmissions. A més, el diagnòstic tardà, que el 2023 va ser present en el 49% dels nous casos, està associat a una progressió més important de la infecció, un increment dels costos sanitaris i una morbiditat més important i mortalitat".

El director de la unitat de VIH de Gilead Sciences a Espanya i Portugal, Luis Armenteros va assenyalar que "aquest desenvolupament és una demostració més del compromís de Gilead amb les persones amb VIH. La nostra companyia ha estat present des dels seus inicis a les grans fites d'aquesta epidèmia i seguim estant-ho, aportant solucions innovadores per abordar el repte encara vigent de la infecció oculta de VIH i el seu diagnòstic tardà."

Oportunitats

Per la seva part, el CEO i fundador de Telómera, José Luis Enríquez, soci tecnològic de Gilead va remarcar que "el model va sorgir d'una preocupació clínica real: moltes oportunitats de diagnòstic de VIH s'estan perdent, especialment en fases avançades de la infecció. El principal repte és identificar persones amb VIH que havien passat desapercebudes en el sistema de salut".

En el desenvolupament del model també han participat experts en malalties infeccioses i VIH com el doctor Miguel García-Deltoro, cap del Servei de Malalties Infeccioses de l'Hospital General Universitari de València, i el doctor. Arkaitz Imaz, coordinador de la Unitat de VIH i ETS de l'Hospital Universitari de Bellvitge.

El model de predicció de risc de Vih ha estat generat perquè pugui ser integrat als sistemes d'història clínica electrònica, cosa que permet l'automatització del procés assistencial perquè sigui el sistema informàtic el que pugui alertar el clínic que atén una persona amb un risc elevat de tenir VIH reduint les oportunitats perdudes de diagnòstic i millorant l'eficiència del sistema de salut.